Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Slik spiser du deg vakker

Bonusen er at du går ned i vekt samtidig.

Det er mange meninger om hvordan man skal spise, men lager du en kostholdsplan bestående av disse matvarene spiser du deg både til en glødende hud og en smalere midje i følge nettsiden realbeauty.com.

Mengden teller
Du må selvfølgelig passe på mengden om du skal få til det siste. Er du usikker på hvor mye du skal spise?

På en kostholdstjeneste som norske Somebody kan du se hvor mange kalorier hver matvare inneholder, samt få vite hvor mange kalorier du skal ha i deg. Så er det bare å sette opp din kostholdsplan. (PS: Med et kaloriunderskudd på 500 kalorier pr. uke, går du ned 0,5 kilo pr. uke. )

Klikk her for å lese mer om Somebody

Laks, ørret og sild
Mat med omega3 er stikkordet for deg som er ute etter glattere hud, uttaler Lisa Drayer, ernæringsekspert og forfatter av «The Beauty Diet: Looking Great Has Never Been So Delicious» til realbeauty.com.

Omega3 tilfører nemlig huden oljer som hjelper til med å redusere betennelser, som igjen ofte fører til rødhet, kviser og stygg hud generelt.

Søtpotet
Søtpoteten er ikke så vanlig i Norge, men det er helt uten grunn og du bør forsøke å innføre den i kostholdet ditt. Søtpoteten bidrar til silkeglatt hud fordi den er rik på antioksydanten betakaroten som igjen gir oss A-vitaminer.

Er du ikke så glad i poteter så gjør gulrøtter samme nytten.

Tomat
Denne flotte frukten som passer til det meste, inneholder lykopen som beskytter huden mot solen. Spis den hele året for flott hud, men husk at det ikke er noen erstatning for solkrem, så det må du fortsatt bruke i tillegg i sterk sol.


C-vitaminer
All mat som inneholder mye C-vitaminer er bra for huden din, sier Dreyer, fordi det stimulerer kollagensyntesen i huden og beskytter mot rynker.

En undersøkelse utført i USA viste at kvinner som hadde et høyt innehold av C-vitaminer i kosten sin, også hadde synlig mindre tørr hud og færre rynker enn de som spiste mindre C-vitaminholdige matvarer.

Mørk sjokolade
Det er ingen spøk at en liten bit mørk sjokolade kan gjøre huden din vakker. Mørk sjokolade inneholder nemlig antioksydantet flavanol som blir assosiert med både mykere hud og hud med mer fukt. Merk at dette gjelder ved inntak av små mengder. Mye sjokolade vil fungere motsatt.

Melk
Ikke noe melkefan? Drikk minst et glass om dagen allikevel. Melk inneholder som kjent kalsium og som Drayer sier så er det bra for kjevebeina, det minsker risikoen for hull i tennene og styrker tannemaljen.

Brokkoli
En ting er at brokkoli i likhet med paprika og sitrusfrukter er full av C-vitaminer. En annen ting er at C-vitaminholdige matvarer har vist seg å være bra for tannkjøttet.

Dersom moren din alltid maste om brokkolien, er det nå altså på tide at du maser litt på deg selv om det sammen.

Yoghurt
Yoghurt får både hud og negler til å skinne ifølge ernæringsfysiolog og skjønnhetsekspert Paula Simpson. Det er en god kilde til protein og studier har også vist at yoghurt også påvirker forbrenningen og dermed også midjen din. Biotinen man finner i yoghurt er også med på å styrke neglene dine.

Pass bare på å velge en sunn variant. På en kostholdstjeneste som Somebody kan du sjekke hvilken yoghurt og andre matvarer som inneholder minst karbohydrater (sukker) og minst kalorier.

Østers
Flass i hodebunnen skyldes ofte mangel på sink i kroppen. «Østers er den beste kilden til sink, som holder både hår og hodebunn friskt», sier Dreyer. Alternative matvarer for deg som ikke er så glad i østers kan være mørkt kyllingkjøtt, kalkun, krabbe, melkeprodukter og bønner.

Chillipepper
Det som gjør den spanske pepperen (capsaicin) sterk, bidrar også til økt stoffskifte i kroppen. Når du spiser en matrett som inneholder chillipepper øker stoffskiftet ditt i ca en time. Chillipepper inneholder også C-vitamin som forbygger andre skader på huden.

Nøtter og frø
Mandler og solsikkerfrø er smarte som snacks, fordi de bidrar til å redusere røde felter på huden. I tillegg inneholder de næringsstoffer som forsterker immunsystemet. Som snacks altså.

Spinat
Sist men ikke minst bør du spise spinat og ruccola om du er opptatt av huden. De er begge proppfulle av antioksydanter og spiser du en munnfull daglig vil det bidra til at du får både en strålende og kvisefri hud.

Ta kontroll med kostholdstjenesten
SomeBody er en norsk kostholdstjeneste på nettet som tar utgangspunkt i at en sunn og slank kropp, får du gjennom å holde et sunt og naturlig kosthold.

Det er ernæringsfysiolog Camilla Andersen som står bak tjenesten, som hun lanserte i 2002 under slagordet: «Kunnskap er bedre enn kurer».

Camilla Andersen ville gjøre noe med at nesten 9 av 10 som går på slankekur, legger på seg igjen. Resultatet ble SomeBody.no.

På SomeBody kan du lære om maten du spiser og sette sammen ditt kosthold, føre kostholdsdagbok, lære om kaloritelling osv.

Klikk her for å lese mer om Somebody

Klikk her for å sjekke ut medlemstilbudet på Norgespasset

(Kilde: Realbeauty.com)