Nettavisen.no

Tjenester
(Crestock.com)

Slik takler du stress

Mye stress i hverdagen hevder forskerne nå er direkte skadelig for kroppen vår, og kan føre til alvorlige sykdommer.

De fleste av oss kjenner godt til hva det vil si å være stresset, og mange opplever mye stress i hverdagen i forbindelse med jobb, barn som skal leveres, hentes og følges opp, og hverdagslige gjøremål i hjemmet.

Det er sannelig ikke lett å få tiden til å strekke til, men når forskerne nå sier at stress er skadelig for kroppen vår og kan føre til alvorlige sykdommer, er det ikke noe vi bør ignorere.

Først og fremst er det skadelig indirekte, fordi det svekker immunforsvaret, og dermed gjør oss mer motagelig for sykdommer. Nyere forskning viser også at stress er en direkte årsak til mer alvorlige sykdommer.

Les også: Et triks for å bli motivert

Trim hjernen:Kan du hovedstedene?

Litt stress er sunt
Alle har godt av å føle seg litt stresset fra tid til annen, fordi det tvinger oss til å konkurrere og til å handle. Kronisk stress derimot, kan føre til både depresjoner og hjertesykdommer. I tillegg hevder nå forskerne at de har funnet en link mellom stress og kreft.

Mens tidligere studier altså har vist at stress svekker immunforsvaret, viser en ny studie publisert i «The Journal of Clinical Investigation» at stresshormoner i eggstokker (som det foreløpig kun er forsket på) kan påvirke veksten og spredningen av svulster direkte.

Stress forhindrer nedbrytning
«For at celler skal trives i kroppen vår, så må de være gruppert med andre celler», sier studiets leder, Anil Sood, fra The University of Texas. «Hvis ikke vil de dø på en naturlig måte, fremprovosert av kroppen selv. »

«Det vi har sett i eggstokkene er at økt stress er forbundet med økt innhold av proteinet FAK (focal adhesion kinase), som igjen beskytter de løsrevede cellene. Dermed har altså syke celler en mulighet å overleve, og til å spre seg.»

Stressmestring i hverdagen
Dette er med andre ord Ingen hyggelige nyheter. Så hva kan vi gjøre for å unngå stress, som altså igjen kan føre til alvorlige sykdommer? Frank Wedde, gründer av Hjerneklubben.no sier det finnes måter å få bukt med stresset på, som f.eks. ved å lære seg informasjon hurtigere og ved å forbedre hukommelsen og fokuset.

«Vi mennesker er flokkdyr, og når vi møter noe eller noen på utsiden av flokken, vil vår «reptilhjerne» umiddelbart forsøke å vurdere om det er en «venn» eller en «fiende», eller med andre ord om det er noe trygt eller utrygt. Er det noe fremmed kategoriseres det som «utrygt» og hjernen vil stritte imot.

«Slik blir også læringsprosessen tyngre, fordi det vi vil forsøke å lære oss, som regel er noe ukjent. Dette gjelder for all ny informasjon, enten det er ansikter, et nytt system på jobb, busstider eller hva det nå måtte være.»

«Varmer du derimot opp hjernen ved å gjøre deg kjent med stoffet mer overfladisk, samtidig som du organiserer det i hodet, vil læringsprosessen gå raskere.»

Les mer om akselerert læring på Hjerneklubben

Les om Nicolai Weiss-Andersen som takler hverdagen bedre med hjernetrening

Tid og hukommelse
En annen måte å få tiden til å strekke til på, er å altså å forbedre hukommelsen. For hva om du slapp å spørre to ganger hvordan du skulle utføre en oppgave, slapp å lese samme kapittel to ganger,slapp å gå i butikken en ekstra gang fordi du har glemt en vare eller slapp å kjøre en ekstra gang til barnehagen fordi poden skulle hatt med pølser på turdagen. Hvor mye tid ville du ikke spart på det?

Husk det med sex og humor
«Dagdrømming er en måte å huske ting lettere på, og enda bedre går det om vi bruker enten sex eller humor i drømmen», forteller Wedde. Det er jo en kjensgjerning at vi husker det morsomme lettere enn det kjedelige.

«Hjernen vet heller ikke forkjell på fantasi og virkelighet, og dette er en teknikk hukommelseseksperter utnytter for å huske ting. Du vet at melken er i kjøleskapet, skoene står i gangen og at tannbørsten er på badet. Dersom du nå forestiller deg at melken er på badet, skoene står i kjøleskapet og tannbørsten ligger i gangen, så vil denne fantasiforestillingen lagres på samme måte i hjernen din som det som faktisk er «virkelig».

«Dette åpner for uante muligheter. Personlig har jeg brukt dette til å lære meg en rekke språk på alt fra uker til noen måneder, fullført studier på halvparten av vanlig tid eller til mer tulleting som å huske rekkefølgen i en kortstokk på et minutt», avslutter Wedde.

Lær mer om hukommelsestrening her

Hjernetrening og stress
Med hjernetrening kan du lære teknikker for både å huske bedre, huske mer, øke fokuset, lære fortere og øke IQen. Dette vil igjen hjelpe deg med å få en enklere og mindre stresset hverdag, i tillegg til at du forebygger alderssykdommer.

Hjerneklubben.no ble lansert sommeren 2009, og har i dag flere tusen medlemmer som er opptatt av mental hygiene og ser verdien av å trene hjernen for å holde den ved like og unngå sykdommer.

Prøv et gratis demospill for hukommelsen her!
(Spillet krever at du har Silverlight installert på din datamaskin, det kan du laste ned gratis her.)

Garanterer dobbel hukommelseskapasitet
Hjerneklubben gir en garanti til nye medlemmer om å doble hukommelseskapasiteten i løpet av en uke. Hvis ikke blir medlemsavgiften refundert.

Les mer om Hjerneklubben påHjerneklubben.no

Hjerneklubben er et samarbeid mellom Memolife og Nettavisen, og er en medlemstjeneste.

(Kilde: Scientific American)