Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Slik unngår du vektøkning i julen

Det kan også hende at du faktisk går ned i vekt.

Nå som du har jobbet i hele høst for å få en kroppsfasong du kan leve med, eller i hvert fall har kommet et godt stykke på vei, er det ingen grunn til å ødelegge både fasong og sevtillitt med en ukes ukontrollert fråtsing i julen.

Kroppen husker
Camilla Andersen, utdannet ernæringsfysiolog fra Universitetet i Oslo og grunnlegger av den norske kostholdstjenesten Somebody.no, minner i den forbindelse om at det er lettere å forebygge enn å agere i ettertid.

«Kroppen husker maksvekten din og gjør det vanskelig å gå varig ned i vekt» forklarer Camilla. «Det er mye lettere å unngå å legge på seg».

Ta kontroll!
Kostholdstjenesten SomeBodyhjelper deg med å telle kalorier og regner ut hvor mye du skal spise basert på vekt og daglig trim. Sett sammen ditt eget kosthold og bestem din egen vekt på SomeBody.

Klikk her for å lese mer!

Forberedelser
Vet du hvor mange kalorier du bør ligge på i løpet av en dag er det lett å bare sjonglere litt med posjoneringen i julehøytiden, samt trene litt smart.

Skal du spise mye til kvelds, så spis sunnere (færre kalorier) tidligere på dagen.

Legger du inn en treningsøkt kan du faktisk også sørge for å ha forbrent kaloriene mer eller mindre før du ankommer midddagsselskapet.

Intensitet er stikkordet
I følge Womenshealthmag.com viser en ny australsk undersøkelse at kortvarig men intens trening kan være smart om du vil brenne kalorier raskt.

I studien sammenlignet man kvinner som trente intenst i 20 minutter, tre dager i uken i 15 uker med kvinner som trente økter av 40 minutter over den samme tidsperioden.

Resultatet var overraskende nok at de som trente intenst men praktiserte kortere tidsintervaller gikk mest ned i vekt.

Flere fordeler
Kortere treningsøkter har også vist seg å ha flere fordeler enn bare å gi deg en smalere midje.

Studier har vist at korte og regelmessige treningsøkter på 10 - 20 minutter gir et bedre humør og reduserer angst. Det vil igjen føre til mindre stress som tidligere undersøkelser har påvistet er en årsak til vektøkning fordi stress fører til økt fettlagring.

«En treningsøkt er kanskje det siste du føler at du har tid til i julestria, men du vil faktisk føle deg både roligere og mer selvtilfreds om du får klemt det inn», sier Jasper Smits, Ph.D. og professor i psykologi ved Southern Methodist University.

Trening som funker
Under får du tips til et enkelt treningsopplegg hentet fra Womenshealthmag.com. Hver øvelse skal utøves i et minutt og deretter skal man gå rett over på neste øvelse uten å stoppe.

Når alle fire øvelsene er utført kan man hvile i 90 sekunder før man gjentar prosessen 3-4 ganger.

1) Jumping Jack: Klassiske enkle hopp samtidig som man slår armer og bein ut til siden.

2) Spensthopp: Huk den ned samtidig som du bøyer knærne og holder armene rett frem. Hopp deretter rett opp som en pil og ned ingen.

3) Sidehopp: Samle føttene og bøy knærne svakt for så å hoppe fra side til side over en imaginær line.

4) Kombihopp: Denne øvelsen er en kombinasjon av spensthopp og Push ups. Førs går du ned ved å sette håndflatene på gulvet, hopper deg

5) Hvile i 90 sekunder før du repeterer.

Etter 20 minutter kan du unne deg en rask duusj.

På treningsstudio
Trener du med apparater (tredemølle, ergometersykkel, elipsemaskin etc) på treningsstudio, anbefales du å følge denne planen minutt for minutt:

0-5: Oppvarming

5-7: Nå øker du til moderat innsats

7-10: Hard innsats, såpass at du ikke kan snakke.

10 - 12: Gå over til moderat innsats

12 - 14: Lett innsats mens du henter deg inn litt

14 - 16: Veldig hard innsats nå - dette er siste gang.

16 - 20: Lett innsats for å roe ned.

Ferdig.

Ned i vekt?
Med et kaloriunderskudd på 500 pr dag, går du ned 0,5 kilo på en uke. Husk på at du ikke skal spise mindre enn det som er anbefalt for deg, men heller trene mer.

SomeBody er etablert og driftet av den norske ernæringseksperten Camilla Andersen, som har mastergrad i ernæring fra Universitetet i Oslo.

Som medlem av Nettavisens medlemsklubb Norgespasset, får du tilbud på SomeBody

Klikk her for å lese mer om SomeBody

Klikk her for å sjekke ut medlemstilbudet på Norgespasset