Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Slik unngår du vektøkning

- Hele hemmeligheten ligger i energibalansen, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen.

Enten du vil ned i vekt, eller har mistet noen kilo og er redd for å gå opp igjen, kan du få noen smarte tips av Camilla Andersen. Hun hevder nemlig det er fullt mulig å bestemme sin egen vekt.

- Det er mulig å gå ned i vekt og bli der, sier Andersen, ernæringsfysiolog og grunnlegger av kostholdstjenesten Somebody .

Totalen bestemmer
- Uansett hva du spiser; karbohydrater, grønnsaker eller fete produkter, så er det totalen som er viktig. Mengden du spiser, antall kalorier inn minus antall kalorier ut, er det som bestemmer vekten din.

- For å lykkes med varig vektnedgang er det viktig at du har høy innflytelse på hvordan kostholdet ditt settes sammen, fremfor at du følger en diett andre har satt opp for deg.

Tell kalorier på Somebody

Energibalansen avgjørende
Alle eksperter er enige i at energibalansen (red.anm.: kalorier inn vs. kalorier ut) er avgjørende for om man går opp eller ned i vekt. Eller aller best: holder den vekten man ønsker. Det beste er altså å få kontroll på balansen i kostholdet slik at man ikke legger på deg.

- Kroppen husker maksvekten og «lengter tilbake», forteller Camilla Andersen.

- Når man legger på seg, øker antall fettceller i kroppen og disse ønsker å være fylt. Dermed blir en slankekur disse fettcellenes «fiende» og det kan ta et år før kroppen slår seg til ro med ny vekt.

Variert kosthold viktig
- Det finnes ikke sunn eller usunn mat. Men det finnes usunne mengder. Dropp hverdagskosen og spis variert. Ikke det samme hele tiden.

- Du kan ikke bare leve på fett, eller bare brød for den saken skyld. Velg litt av hvert. Det er også bra for den mentale helsen at du ikke utelater noe det er naturlig for deg spise. Spis regelmessig og begrens mengdene. Ikke kostholdet.

Slankekurer meningsløse
Camilla har lenge hevdet at slankekurer ikke virker, og ønsker heller at folk skal jobbe for et kosthold de kan leve med.

- Veldig mange av de som går på dietter og kurer, går jo på et tidspunkt tilbake til sitt gamle kosthold, eller i hvert fall et mer normalt ett. Om de da ikke passer på, går de raskt opp i vekt igjen. Målet må være å ha et personlig kosthold som du kan leve med.

- Flere som prøver lavkarbo en stund, sier at de savner brød og poteter, men man trenger ikke droppe brød og poteter for å unngå karbohydrater.

- Man unngår kalorier ved å kutte karbohydrater og mister dermed også vekt, men kutt heller ut boller, kaker og potetchips som inneholder tomme kalorier. Ikke fjern mat som har næring.

Tell kalorier
- Man kan altså heller spise sunnere, passe kaloriene, og dermed likevel gå ned i vekt?

- Ja, det er rett. Mitt råd er å heller fokusere på mengdene ved hvert måltid. Og spis deg mett, men ikke forsyn deg én gang til bare fordi det er godt. Mennesket er vel det eneste dyret som spiser mer enn det trenger.

- I tillegg må man begrense kosen. Lavkarbo betyr null godteri, og det går du selvfølgelig ned i vekt av. Men du legger heller ikke på deg av å spise kake på bursdag i ny og ne, eller litt lørdagsgodt, om du begrenser kosen i hverdagen.

- Du har et liv å ta vare på og skal fungere sosialt. Ikke legg opp til et kosthold som blir et ork for deg. Da er du dømt til å mislykkes.

Finn synderne
- Enkelte produkter inneholder overraskende mange kalorier. Mitt råd er å se i kjøleskapet og ta for seg én matvare av gangen.

- Start med det du spiser mye av. Sjekk innholdet og bestem deg for om du skal kutte ned på inntaket eller finne et bedre alternativ innen samme matvaregruppe. Små endringer gir store resultater. For eksempel kan man bytte kjøttpålegg og spar flere kilo kroppsvekt på et år.

Antall kalorier per dag
kostholdstjenesten Somebody kan du sjekke hvor mange kalorier eller karbohydrater, hvor mye fett eller proteiner de fleste norske matvarer inneholder. Og hvor mange kalorier du trenger i løpet av en dag.

Legg inn de matvarene du spiser hver dag i en uke eller en måned, samt dine daglige aktiviteter og sjekk om du får i deg for lite, nok eller for mange kalorier.

Får du i deg for mange kalorier, kan du bruke en rangeringsfunksjon til å finne sunnere erstatninger. Luk ut verstingene, og finn fram til et normalt sunt kosthold, som gir deg en varig vekt du er fornøyd med.

Husk at dersom du vil ned i vekt, så går du ned 0,5 kilo på en uke, ved å kutte 500 kalorier pr. dag.

Gjennom Nettavisens medlemstjeneste (Norgespasset) kan du få et enda bedre tilbud på Somebody. Klikk her for å lese om det!

3216112,3165406,3178377