Nettavisen.no

Tjenester
Foto: Thinkstock

Tre avgjørende faktorer ved slanking

Uansett hva slags slankemetoder du bruker, er det tre ting du må huske på.

Trenger du flere trenings- og kostholdsråd? Prøv nettoglett.no GRATIS en hel uke!

Nettavisen har inngått et samarbeid med trenings- og kostholdstjenesten nettoglett.no. I dag presenterer vi nyttige slanketips fra et av nettstedets kostholdseksperter, Runa Spilling:

Skal vekten ned, ligger alt til rette for at vi skal kunne gå oss vill i slankejungelen. Metodene, teoriene og meningene florerer, og mange tilbyr en «kur» som skal passe oss til punkt og prikke.

Men uansett hvilken metode du velger, er det noen ting det er lurt å ha i bakhodet og være klar over når du setter i gang en prosess for å redusere vekten.

Å være realistisk og ærlig med seg selv er viktig for å øke sjansen for varig vektreduksjon. Det er lett å lage supre planer for hvordan dietten skal se ut og hvor mye du skal trene, men gjennomføringen krever ofte en god del mer. Alt fungerer fint på mandag, men klarer du å stå løpet ut?

Derfor kan det være lurt å ha en realistisk pep-talk med deg selv før du begynner reisen mot et lettere og sunnere liv.

Her er tre viktige tema for egensamtale:

1) Sett deg realistiske mål!
Det første budet i enhver vektreguleringsplan er å sette seg realistiske mål. Målene kan gjerne være vektspesifikke, men de bør også omhandle andre faktorer som bidrar til å øke livskvalitet og helse. Dette kan være å minke leddbelastning/-smerter, øke energinivå, øke muskelmasse eller gjennomføre en fysisk utfordring. Bedring i ikke-estetiske mål er en god motivasjonsfaktor som også bygger selvtillit. Økt selvtillit øker sjansen for å holde på de gode nye vanene over tid, dermed opprettholder du vekttapet lettere.

Les også om Runas sunne middagsoppskrift: Slik lager du knallgode og sunne burgere

2) Sett deg gjennomførbare og oppnåelige mål!
Høyt vekttap over kort tid er drømmen for mange, men knallharde dietter fører ofte til trøtte, slitne og iltre slankere som står i fare for å "sprekke". Kiloene la seg ikke rundt magen over natten, derfor er det urealistisk å tenke at de forsvinner over natten. Finn fram tålmodigheten og tenk langsiktig! Kiloene kan forsvinne raskere enn de kom, men det vil ta noe tid og kreve en innsats. Kost og treningsvanene må endres over tid, og de må opprettholdes over tid. Sett deg derfor delmål på veien til hovedmålet. Er hovedmålet å miste 10kg kan du sette delmål på 5 kg og belønne deg selv når du har nådd dette. Belønningen kan være et nytt klesplagg, en massasjetime eller noe annet ikke-spiselig.

3) Ikke tenk at alt skal bedres fra i morgen av!
Vanene våre er et resultat av innlært oppførsel over tid, dette gjør at de kan være vanskelig å endre. Å starte med "blanke ark" på mandag og forvente at vi skal kunne endre alle dårlige vaner på en gang, er relativt urealistisk. Lag en liste over de tingene du trenger/ønsker å endre. Deretter plukker du ut 1-3 av disse som du jobber målrettet mot, hver eneste dag, i 1-3 uker. Pass på at du i starten plukker ut vaner du vet at du har kapasitet til å forandre. Ikke vær for streng med deg selv, men vær heller ikke for snill.

Livet er et sirkus av ulike hendelser og tilfeldigheter som påvirker hverdagen vår. Vi kan ikke spå morgendagen eller neste uke. Ta dagene som de kommer og vær fleksibel, men ha målene dine i bakhodet og jobb mot dem på best mulig måte hver eneste dag. Ender du en dag på en restaurant trenger ikke slaget å være tapt. Velg de alternativene på menyen som passer best inn i din plan. La det sosiale livet få lov til å blomstre, uten å tråkke på egne avgjørelser!

Lykke til!

Hilsen Runa

Runa Spilling er utdannet ernæringsfysiolog og holder på med master i klinisk ernæring ved UiB. Hun har tidligere jobbet på Røros Rehabiliteringssenter hvor hun jobbet med livsstilsendringer og kostholdsopplæring. Hun har ledet grupper for vektreduksjon og diabeteskost, og holdt foredrag innen idrettsernæring.I tillegg til ernæringsstudiene har hun Fitness Grunnkurs fra NiH og er utdannet spinning- og yogainstruktør. På nettoglett.no gir hun råd om kosthold og helse.

Trenger du flere trenings- og kostholdsråd? Prøv nettoglett.no GRATIS en hel uke!