Nettavisen.no

Tjenester
(Crestock.com)

Trening forsinker alderssykdommer

Ny forskning viser at de som bedriver fysisk trening i ung alder, får uttelling senere i livet.

En studie gjennomført ved Sunnybrook Health Sciences Centre, ledet av postdoktor Laura Middelton viser at trening i ung alder har flere fordeler enn bare det å få en sunn og flott kropp som ung.

Sjekk tilbud i Nettavisens medlemsklubb!

Sunt for hjernen
Trening i ung alder er nemlig også svært viktig for å forebygge kognitive svekkelser senere i livet. Kognitive svekkelser kan for eksempel være en reduksjon i evnen til å tenke, at man har vanskeligheter med å løse problemer samt utførelsen av diverse oppgaver.

I studiet var hele 9344 kvinner med, og de var hentet fra de fire forskjellige aldersstadier; tenåringsperioden, året de fylte 30, 50 - samt tiden fra 65 år og oppover. De rapporterte selv hvor ofte de hadde bedrevet aktiviteter med både lav, middels og høy intensitet.

«Studien vår viser at kvinner som er regelmessig fysisk aktive, har en lavere risiko for kognitive svekkelser, enn de som er mer stillesittende», uttalte Middelton når resultatene av undersøkelsen var tolket. «Å være fysisk aktiv i tenårene var det viktigste for å forebygge slike svekkelser.»

Les også: Slik blir du et huskegeni

Bedre sent enn aldri
For dem som hadde rolige tenår, men som snørte på seg joggesko først etter fylte 30, eller 50 år, kan det likevel være en trøst i ordtaket «bedre sent enn aldri».

Disse to gruppene hadde begge lavere risiko for kognitive svekkelser, sammenlignet med personer i samme alder som hele tiden hadde vært temmelig inaktive.

Stadig mer vitenskapelig dokumentasjon peker mot at folk som er aktive midt i livet, og når de begynner å bli gamle, har lavere risiko for demens og andre mindre hjernesvekkelser i alderdommen. Med andre ord er det altså aldri for sent å begynne å trene.

Mentaltrening forebygger
Er du lei deg for at du ikke trente nok i ung alder, kan du jo også hive deg på hjernetreningsbølgen. Både i inn- og utland har folk fått øynene opp for hjernetrening, som i tillegg til å forebygge alderssykdommer også lærer deg teknikker for å lære raskere, forbedre hukommelsen og konsentrasjonen, lære språk på 1-2-3, øke din IQ og mye mer.

I Norge var Hjerneklubben.no den første som startet med dette, og i dag har de flere tusen medlemmer, som alle ser nytten av å trene hjernen.

Bli medlem i Norgespasset, og test hjerneklubben gratis i to uker!

Her kan du teste et hukommelsesspill fra Hjerneklubben :

Prøv et gratis demospill her!

(Du må installere Silverlight for å spille. Følg instruksjoner!)

Hjerneklubben gir en garanti om å doble hukommelseskapasiteten til sine medlemmer i løpet av en uke, hvis ikke blir medlemsavgiften refundert.

Les mer om Hjerneklubben påHjerneklubben.no

Hjerneklubben er et samarbeid mellom Memolife og Nettavisen, og er en medlemstjeneste.

(Kilde: Forskning.no)