RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Denne broen er for liten!

(AP/Montasje)
Sist oppdatert:
Det har tatt av for enkelte rikinger.

Årets utgave av regattaen America's Cup, som er den 33. i rekken, foregår denne uken i den spanske kystbyen Valencia, som også var vertsby forrige gang.

Seilasen, som har røtter tilbake til 1851 og kun består av to lag, forrige vinner mot en utfordrer, er allerede før årets start på full fart inn i historiebøkene som en av de mest fiendtlige.

Årsaken er at årets deltagere har kjempet i retten om detaljer knyttet til regelverket i to og et halvt år, samtidig som de har slengt dritt om hverandre i media.

Dette har ført til at de har mistet oppslutning både hos supportere og sponsorer. Sponsorer som Banco Santander, UBS og Nestle har rømt skuta, og arrangørene sitter kun igjen med smuler.

Totalt skal budsjettet ha blitt redusert fra rekordhøye 230 millioner euro i 2007 til åtte millioner euro i år, ifølge BBC.

Rikeste av de rike
Pengeflukten skal skyldes at den sveitsiske investoren Ernesto Bertarelli, verdens 52. rikeste med en formue på 8,2 milliarder dollar, og den amerikanske Oracle-gründeren Lawrence Joseph «Larry» Ellison, verdens 4. rikeste med en formue på 22,5 milliarder dollar, har rystet yachtmiljøet med sine pengebunker.

Larry Ellison startet i sin tid laget BMW Oracle Racing med et mål for øye, nemlig å vinne America's Cup i 2003, noe Bertarelli fulgte opp da han satte sammen sitt Alinghi-lag og vant forrige gang, i 2007. Ved at disse lagene ikke lenger sponses av yachtklubber, men av seg selv, har de i praksis eliminert konkurransen for alle andre enn verdens desidert rikeste.

Og det i en sport som i utgangspunktet krever vesentlig større økonomiske muskler enn de fleste andre.

Milliardkamp
Begge lagene skal nemlig ha brukt 200 millioner dollar hver.

- Det er en enorm kontrast mellom det som skjedde her for tre år siden og nå. Da, var det en enorm begivenhet, og det var det tredje største sportsarrangementet etter fotball-VM og OL, når det kommer til brutto økonomisk slagkraft, sier professor Tom Cannon ved University of Liverpool Management School, ifølge BBC.

Oracle-gründer Larry Ellison (t.h.) er her med sin australske medhjelper James Spithill.
Oracle-gründer Larry Ellison (t.h.) er her med sin australske medhjelper James Spithill.

- Nå har det gått fra en sport verdt milliarder for lokaløkonomien, seiling generelt og med tanke på teknologisk utvikling, til en mindre hendelse, sier han.

Han anslår at årest utgave kun vil gi Valencia ti prosent av de fem milliardene euro som seilasen genererte sist.

Utsatt start
Når det gjelder rettstvisten, har konkurrentene hatt hver sin hærskare med advokater for å få endret reglene slik de ønsker, og dermed har regelverket også blitt ekstremt innfløkt.

Blant annet er det blitt slik at båten ved kontroll ikke kan være over 90 fot og må ha ballasttankene fylt med vann. Men det er ingen bestemmelse på fordelingen av vannet, slik at de i selve konkurransen kan fordele vannet så mer av båten er under vann, noe som blant annet gir større stabilitet.

Starten på selve regattaen ble for andre gang utsatt onsdag grunnet dårlig vær.

Her er Ernesto Bertarelli, som leder Alinghi-laget. I perioden 1983 til 2007 gikk America's Cup under navnet Louis Vuitton Cup, men Bertarelli har et anstrengt forhold til Vuitton, som har signalisert mindre interesse for konkurransen, ifølge Daily finance.
Her er Ernesto Bertarelli, som leder Alinghi-laget. I perioden 1983 til 2007 gikk America's Cup under navnet Louis Vuitton Cup, men Bertarelli har et anstrengt forhold til Vuitton, som har signalisert mindre interesse for konkurransen, ifølge Daily finance.

Regatta-sjefen Harold Bennett sier at ingen av lagene vil gjøre det bra når været er så dårlig og at Valencia i februar ikke er det beste stedet å seile, da kun 5-6 dager i løpet av en periode på tre uker er gode nok på denne tiden, ifølge Associated Press.

En domstol i New York har også slått fast at lagene til de to kranglefantene, ettersom de ikke en gang har klart å bli enige om reglene, skal seile etter regler knyttet til America’s Cup, den såkalte «Deed of Gift».

GoldenGate
Når det gjelder broen i San Francisco, som er avbildet på toppen, var det den lengste i verden frem til 1964, men det er ikke nok når det kommer til slike giganter på 90x90 fot. Og slike mål kommer med en pris.

Skuta til Larry Ellison koster rundt ti millioner dollar, ifølge NPR.org.

Her er Alinghi 5 sett ovenfra. Den er like stor som to tennisbaner
Her er Alinghi 5 sett ovenfra. Den er like stor som to tennisbaner

For den prisen følger det med et seil som er 223 fot høyt, nesten 68 meter, og større enn vingen på en jumbojet. Katamaranen er så stor at den ikke kan seile under den aktuelle broen, selv ved lavvann, ifølge Daily Finance.

Og det kan fort bety trøbbel dersom Ellison ender opp med å vinne. Da er nemlig sannsynligheten stor for at Ellisons hjemby San Francisco blir åstedet for neste utgave.

For øvrig har Oracle, selskapet som Ellison grunnla, kjøpt opp et IT-selskap med samme navn som broen: GoldenGate.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere