RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Paul Weaver (Nettavisen)

- Jeg ville aldri sagt det til Vollvik over telefonen

Sist oppdatert:
Slik kan du få drømmejobben.

Det er ingen hemmelighet at de fleste får jobb gjennom godt nettverk.

BH Careers International har utført en undersøkelse som viser at hele 80 prosent av alle ledige stillinger ikke blir lyst ut, og at 60 prosent av dem som får jobb får det gjennom nettverk.

- Det å bygge nettverk er veldig viktig. Mye av fremtidens jobber besettes av folk du kjenner eller har relasjoner til, sier Cecilie Staude, fagansvarlig for kurs i sosiale medier ved Handelshøyskolen BI.

En som har sett verdien av dette er Jørgen Daviknes.

Han studerer markedskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI i Bergen. Nettavisen NA24 skrev tidligere om hans internship høsten 2012, som vil si en praksisperiode i en relevant virksomhet. Daviknes har vært i Nor PR, et av Norges ledende kommunikasjonsbyråer.

Daviknes mener et godt nettverk er avgjørende for å få de beste jobbene. Selv har han vært aktiv på skolen. Gjennom Handelshøyskolen BI's karriereprogram, Næringslivsdagene, har han opprettet et godt nettverk på skolen.

- Jeg bruker denne type arrangementer aktivt både som deltaker og arrangør for å gjøre meg kjent med hvilke muligheter som finnes. Det blir også enklere å ta kontakt med bedriftene i ettertid når jeg allerede har gjort ett inntrykk på en karrieredag eller en næringslivsdag, forteller Daviknes.

Dette skulle vise seg å komme han til gode da han ble tilbudt jobb på Handelshøyskolen BI etter perioden i internship. Nå jobber han som rådgiver i markedsavdelingen på skolen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Sosiale medier
Daviknes har også brukt sosiale medier aktivt i prosessen rundt nettverksbygging. Han kommenterer gjennom Twitter og er aktiv på LinkedIn.

- Jeg har brukt Twitter i stor grad for komme i kontakt med ulike aktører i næringslivet. På Twitter er det mye lavere terskel for å ta kontakt og for å åpne dialog med personer du egentlig ikke kjenner, som du vanligvis aldri kunne kontaktet før.

Han trekker fram at han blant annet hadde en diskusjon med Idar Vollvik rundt måten han markedsførte Ludo på, på Twitter.

- Noe jeg aldri ville gjort over telefonen, sier han.

- Jeg traff blant annet Max Gouchan, konsernsjef for ClickLift AS gjennom denne kanalen. Nå er jeg rådgiver for han og han stiller som foredragsholder og på stand på Næringslivsdagen på BI Bergen, som jeg er med å arrangere.

En annen som mener at sosiale medier kan være viktig er jobbekspert Trine Larsen.

- Sosiale medier er viktig for å lære, utvikle seg selv og vise seg fram. LinkedIn er et av de største voksende sosiale mediene for tiden. Å være aktiv innenfor de gruppene som finnes der er lurt. Velg dine foraer og spesialiteter og bruk dette til å diskutere, sier Larsen, hodejeger hos Hammer & Hanborg og blogger hos Nettavisen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Daviknes trekker fram at det viktigste er at de han treffer, faktisk husker han i ettertid.

- Som student går jeg på mange karriere- og næringslivsdager. Bedriftene som deltar her møter gjerne 7-800 studenter på denne ene dagen. 50 av disse studentene legger gjerne personene til på LinkedIn også. Men hvor mange fortsetter dialogen og følger opp relasjonen? Kanskje 2-3 stykker? Det gjelder å være en av disse. Da er det større sjanse for at de husker meg. Jeg sørger også for å ha det samme profilbildet i de ulike kanalene for å gjøre det lettere å kjenne meg igjen.

Sjekker deg på nettet
Staude forteller at arbeidsgivere i større grad enn før bruker sosiale medier til i innhente informasjon om arbeidstakere.

- De nye sosiale mediene er veldig verdifulle kanaler for studenter til bygge relasjoner og bygge opp egen merkevare. Vi vet jo at flere og flere bedrifter leter etter informasjon på nettet om de personene de vurderer å ansette. Hva du gjør og hvilke engasjementer du har er viktigste elementer i en rekrutteringsprosess i tillegg til det formelle, sier Staude til Nettavisen NA24.

Hun forteller at studentene må være bevisste på bruk av sosiale medier. Man bør legge en plan for hvordan man skal bruke de sosiale mediene effektivt.

- Studenter bør ha plan på hvordan bruke sosiale medier. Hva slags interesseområder har du, hvilke fagområder er relevante og hvilke jobber ønsker du i fremtiden. Man bør identifisere nøkkelpersoner på sosiale medier og aktivt kommentere og delta i debatter. Det er lurt å ha en plan for hvordan man fremstår, sier Staude.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Deltakelse i debatter, be om innspill, publisere oppgaver og kommentere er viktige faktorer mener Staude.

- Bidra selv med kunnskap og erfaring. Det kommer til å bli vel så viktig som å streve etter A og B karakterer.

- Du lever bare et liv
Mange er bekymret for at arbeidsgivere skal finne gamle bilder som blir hengende igjen på nettet, men Staude tror ikke det har så mye å si.

- Det som kommer til å bli et større problem er om de ikke finner noe om deg i det hele tatt. En ting du må huske på er at hvordan du fremstår på nettet danner grunnlag for hvordan folk oppfatter deg. Det du legger ut, både som tekst og bilde, bør samsvare med slik du vil folk skal oppfatte deg, sier Staude.

Hun forteller at mange skiller mellom et liv på nettet og «det virkelige liv».

- Det er ikke noe virkelig og nettliv. Det er ingen forskjell fra om du møter noen på nettet, enn om du møter noen på gata. Det handler om å oppføre seg som folk!

Trine Larsen blogger om jobb og karriere. Hun synes at det å være aktiv på sosiale medier er en styrke når du skal ut på arbeidsmarkedet, men aktiviteten må holdes på et visst nivå.

- Noen blir for aktive og det kan være negativt. Man bør holde det innenfor rimelighetens grenser, men det er viktig å skille seg ut. Vis hva du interesserer deg for og tør å vise fram dine spesialiteter.

Larsen mener det er viktig å skille mellom private og offentlige sosiale medier, slik som Facebook og LinkedIn.

Mer fra Nettavisen:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere