RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Carina Charlotte Carlsen

- Konkursen er en gave til oss

Sist oppdatert:
Beboerne jubler over konkursen etter veikaos i paradegate.

- Vi synes det er galskap å bruke flere hundre millioner på noe folk ikke vil ha.

Svein Danielsen, lederen av beboer-nettverket Majorstuen Vel, går i strupen på Oslo kommune for oppgraderingene som finner sted i Bogstadveien og Hegdehaugsveien.

Oslo Vei har har brukt åtte måneder på å fikse cirka 500 meter vei i en av Norges paradegater.

Prosjektleder Ståle Berg i Bymiljøetaten har tidligere lovet å ikke blande seg inn i julehandelen, men handlegata er fortsatt preget av veiarbeidet. Egentlig skulle veiarbeidet ha vært ferdig på sensommeren.

For litt over en uke siden vedtok Oslo kommune at de ikke vil gi mer penger til Oslo Vei. Dermed begjærte styret i Oslo Vei seg konkurs.

Nettavisen NA24 avslørte i oktober at den økonomisk situasjonen i Oslo Vei var prekær.

LES DE AVSLØRENDE SAKENE HER:

- Ikke demokratisk
Majorstuen Vel jubler over at Oslo Vei er konkurs.

- Befolkningen har blitt holdt på avstand, det er ikke en demokratisk fremstilling. Andre steder har man møter med befolkningen. Her har befolkningen blitt holdt helt på sidelinjen, sier Svein Danielsen fra Majorstuen Vel til Nettavisen NA24.

Han mener at politikerne ikke har spurt beboerne i området om hva de ønsker av oppgraderingene, og at dette har ført til at de har brukt midler på noe beboerne ikke vil ha.

- Konkursen til Oslo Vei er en gave til oss. Nå kan man gjøre ting om igjen og tenke nytt, sier Danielsen.

Danielsen er misfornøyd med størrelsen på fortauene og mener de blir for smale i forhold til ønske fra beboerne.

- Prosjektet burde vært annerledes
Mazyar Keshvari (FrP), nestleder i samferdsels- og miljøkomiteen, forteller at Fremskrittspartiet hadde flere noteringer og merknader som de ønsket å rette på i forbindelse med prosjektet.

- Her skal det være brede fortau, sykkelsti og trasé for kollektivtrafikk. Fremskrittspartiet mener man puttet alt for mange ting inn i prosjektet. Det er dessverre for sent å komme med noen endringer nå, men vi mener prosjektet bør være annerledes, sier Keshvari til Nettavisen NA24.

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo Ola Elvestuen (V) påpeker at det ikke er planlagt sykkelsti, slik Keshvari hevder.

- Det har vært en demokratisk prosess, og vi har fulgt vanlige reguleringer med høringer og behandling i bystyret. Det er selvfølgelig helt legitimt å være uenig med beslutningene som er tatt, men det har vært en omfattende diskusjon, sier Elvestuen til Nettavisen NA24.

- Har tatt hensyn
Ståle Berg, prosjektleder for Nye Bogstadveien i Bymiljøetaten, er uenig med Danielsen. Han sier at de har vært i kontakt med beboerne i området.

- Forut for prosjekteringen har det vært mange runder med avklaringer hvor også beboere har fått anledning til å uttale seg, og komme med innspill. I tillegg er det i en hver byggesak anledning til å sende inn klager, og i den grad dette er gjort skal det meste være hensyntatt. Gågate og sykkelfelt er derimot ønsker som ikke har vært mulig å få til i en gate med trikkedrift, sier Berg til Nettavisen NA24.

- Kom dere ut av kontrakten
Danielsen og Majorstuen Vel ser nå frem til at politikerne skal få en tenkepause for å finne ut hva som er best alterntaiv for alle parter.

- Det som har skjedd hittil fremstår for oss som lav prosjektstyring. For eksempel har flere arbeidsoppgaver blitt utført flere ganger, sier Danielsen.

Flere butikkansatte Nettavisen NA24 har snakket med er misfornøyd med arbeidsmoralen til arbeiderne, og mener de tar lange pauser.

- De skulle jobbe dobbelt skift, det har i hvert fall ikke skjedd, sier daglig leder i Tiger of Sweden Line Mari Langseth.

Håper planene endres
Daglig leder i Moods of Norway Jostein Johannessen sier til Nettavisen NA24 at enkelte butikker i handlegata er nær ved å gå konkurs etter betydelig omsetningssvikt som følge av veiarbeidet.

Likevel håper Danielsen at man nå bruker lengre tid på det som er igjen.

- Nå som Oslo Vei er konkurs må de ferdigstille det de har rotet til, det betyr også at politikerne står fritt til å gjøre hva de vil med resten. Det er bedre å nå bruke muligheten til å komme ut av kontrakten og komme i dialog med beboerne, sier Danielsen som mener det populære handlegaten har mistet sjarmen.

Til høsten er det valg, og Danielsen kan ikke forstå hvordan politikerne ikke tar hensyn til dette i denne prosessen.

- Nå er det valgt snart og, så driver byrådet å krangler med innbyggerne sine, sier Danielsen oppgitt.

MEST LEST PÅ NETTAVISEN:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere