RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Kritiserer Ryanair for «gratis-billetter»

Sist oppdatert:
Ryanair lokker med gratis flybilletter, til tross for at de reisende må punge ut. Nå vil Forbrukerombudet ha slutt på praksisen.

Ryanairs markedsføring har gang på gang blitt kritisert av Forbrukerombudet, og nå er en ny klage levert. Denne gang er det annonser for gratisreiser det reageres på.

- Hovedfokus må ligge på prisen kunden må betale inkludert alle kostnader. I dette tilfellet må kunden betale skatter og avgifter på 121 kroner, sier Frøydis Gjems Onstad, førstekonsulent i Forbrukerombudet til Dagsavisen.

15. mars i år ble det også innført nye retningslinjer for markedsføring av billige flybilletter. Disse ble sendt ut til alle flyselskaper som markedsfører seg i Norge.

Hvis flyselskapene ikke retter seg etter Forbrukerombudets krav kan Forbrukerombudet bringe saken inn for Markedsrådet, som er det overordnede organ. Markedsrådet kan deretter avgjøre å forby markedsføringen og nedlegge påstand om tvangsgebyr.

- Tvangsgebyret vil da utløses hvis selskapet fortsetter markedsføringen, sier Onstad.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere