RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Norske forskere er for dårlige selgere

Norske forskere henger etter når det kommer til å realisere god forskning til industri. Forskerne er for dårlige på salg, mener Knut B. Haanæs i Forskningsrådet.

– Vi har ideene og teknologien, men er for dårlige på kommersialisering. Det er synd, for det ligger enorme muligheter i universitetsmiljøene, sier Knut B. Haanæs til nyhetsbyrået Newswire.

Haanæs er divisjonsdirektør i Forskningsrådet, med ansvar for innovasjon og brukerrettet forskning. Han mener det må en holdningsendring til i universitetsmiljøene.

– Akademia skal fortsatt være et sted for publisering og oppvisning av meritter innen forskning, men jeg tror mange forskere ikke er oppmerksom på den kommersielle ekstraeffekten som ligger der, sier Haanæs.

På EUs innovasjonsmålinger ligger Norge langt etter. I fjor registrerte Norge for eksempel bare halvparten så mange høyteknologi-patenter i Europa som gjennomsnittet av EU-landene.

Ifølge Haanæs i Forskningsrådet er den norske industrien i dag for tradisjonell i forhold til land vi kan sammenligne oss med. Han etterlyser større satsing på ny og kunnskapsbasert industri.

– Vi må tenke på universitetsmiljøene som lokomotivene for nyskaping. For eksempel er viktige områder som bioteknologi og it bygget opp rundt forskningsmiljøene, sier Haanæs, og trekker frem Sintef og Kongsberg Gruppen som gode eksempler på godt samarbeid mellom forskning og næringsliv.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere