RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Norwegian bryter markedsføringsloven

Foto: Kjetil Strømme (Nettavisen)
Forbrukerombudet kritiserer lavprisselskapet Norwegian for flere brudd på markedsføringsloven.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon ønsker at flyselskapet Norwegian skal forbedre avtalevilkårene for sine passasjerer når de kjøper flyreiser. Flypassasjerer har større rettigheter overfor flyselskapene enn det folk flest er klar over, skriver Stavanger Aftenblad.

- I Norwegian tar vi utspillet fra Forbrukerombudet svært alvorlig. Så langt det er mulig tar vi sikte på å oppfylle kravene som stilles, sier daglig leder og storaksjonær Bjørn Kjos i Norwegian til Stavanger Aftenblad.

Kan ikke kansellere
Forbrukerombuder krever blant annet at det skal gjøres kjent hvor mange billigbilletter som legges ut for salg.

Under sine generelle vilkår hevder Norwegian at tre av selskapets fire billettkategorier ikke kan ombestilles eller kanselleres. Dette bryter ifølge forbrukerombudet med markedsføringsloven. At selskapet forlanger 300 kroner for såkalt erstatningsbillett reagerer også forbrukerombudet på.

Ansvarsfraskrivelse ikke lovlig
Forbrukerombuder mener det kan være i strid med luftfartsloven at lavprisselskapet fraskriver seg ansvar for ødelagt bagasje, at det er manglende mulighetene for overføring av billetter fra en person til en annen samt at selskapet ikke tar ansvar for passasjerer som skal videre til andre flyplasser.

Det blir også satt søkelys på selskapets refusjonsordning. Først etter fire timers forsinkelse kan den reisende få refusjon. Det samme gjelder krav om erstatning. Ombestilling er også vanskelig i Norwegian.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere