RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Orkla ikke oppkjøpskandidat

Sist oppdatert:
Konsernsjef Finn Jebsen i Orkla tror ikke selskapet er en oppkjøpskandidat. Fokus fremover er på fortsatt ekspansjon. Og det er ikke aktuelt å selge ut mer av kjernevirksomheten.

Dette sier Orklas konsernsjef Finn Jebsen til Orklas internblad, Orkla Bulletin.

- Orkla har i det meste av min tid i konsernet hatt store og voksende verdier, som ikke alltid har vært reflektert i aksjekursen. Alle børsnoterte selskap risikerer å bli kjøpt opp. Det beste vern mot slikt er at verdiutviklingen over tid er god, slik at aksjonærene er fornøyd. Vi har en kjerne av store og langsiktige aksjonærer jeg er trygg vi kan stole på, sier Jebsen.

Tung beslutning

Salget av konsernets 40 prosents eierandel i Carlsberg Breweries (CB) var et resultat av mange måneders dragkamp.

-Det var ingen lett beslutning, den tyngste jeg har hatt i mine 24 år i Orkla, sier Jebsen.

Han beskriver et svært vanskelig forhold til Carlsberg og Fondet i tiden før salget.

- Fra tidlig ifjor sommer endret CAS (Carlsberg AS) merkbart sin holdning til samarbeidet. Fra da av har avstanden stadig. Carlsberg-fondet ville eksempelvis har full kontroll over ledelsen, de ønsket at ekspansjon skulle nedprioriteres, at Orklas innflytelse skulle reduseres, at vår kompetanse ikke skulle nyttes; kort sagt la for dagen holdninger som jeg tror ville skade CB og CBs utvikling. Dette demonstrerte til fulle at Fondet ikke lenger ønsket et partnerskap, og var naturligvis ikke noe vi kunne forholde oss passive til, sier Jebsen.

Den første reaksjonen, ifølge Jebsen, var å kjøpe ut CB, men det viste seg å være umulig.

- Vi måtte derfor velge mellom å fortsette en energitappende og verdiødeleggende kamp i full offentlighet, eller gjennomføre salg til en god pris, sier han.

Et salg som ifølge Jebsen, skjer "med et tungt hjerte, men et kjølig hode".

Det foreligger ikke planer om å selge andre deler av kjernevirksomheten, tvert imot ønsker selskapet å ekspandere, ifølge Jebsen.

- Vi selger jo nå en del av vår kjernevirksomhet, på tvers av vår strategi. Vi må se på dette salget som et unntak drevet frem av et stadig mer markert brudd med partnerskapsforutsetningene fra CAS´s side. De øvrige partnerskap vi har er av langt mindre størrelse, og alle er velfungerende, sier Jebsen.

Han utelukker imidlertid ikke salg utenfor kjernevirksomheten:

-Salg utenfor vår kjernevirksomhet vil naturligvis fra tid til annen fortsatt forekomme, slik det har gjort i alle år. Men vårt fokus er nå på ekspansjon; på å ta igjen det tapte og på å drive Orkla fremover, sier Jebsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere