RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Rekrutterer ungdom med billig øl

Sist oppdatert:
- Dagligvarekjedene bruker billig øl for å lokke de unge, mener forbundslederen i avholdsorganisasjonen Juvente. Nå etterlyses det politisk initiativ for å stoppe salgsrushet.

Forbundsleder Martin Løvlien i Juvente frykter at bryggeriene og dagligvaregigantene nå legger grunnen for et langt høyere forbruk av alkohol.

- Billig øl rekrutterer kjøpere, og øker det fremtidige markedet for alkohol. Samtidig vet man at ungdom er de mest prisfølsomme når det gjelder alkohol, fordi de har en strammere økonomi enn voksne, sier Løvlien til TV 2 Nettavisen.

- Det dreier seg om en slags snikreklame, hvor øl blir brukt som lokkemiddel. Bransjen har tydeligvis lett med lys og lykter etter hull i reglementet, sier han videre.

- Utnytter Lidl
Juvente-lederen mener dagligvarekjedene og bryggeriene utnytter fokus på den tyske lavpriskjeden Lidl, og spådommene om økt konkurranse som følge av Lidls inntog i Norge.

- Det blir ofte snakket og henvist til Lidls inntog, men faktum er jo at de ikke har kommet på markedet. Vi tror at dette heller dreier seg om en strategi fra bryggeriene som har sett at ølsalget har gått ned den siste tiden, sier Løvlien.

Etterlyser politisk initiativ
TV 2 Nettavisen skriver tirsdag at ølsalget har økt opp mot 55 prosent etter at priskrigen på øl startet sent i august. Salget av Tuborg, som har blitt lansert som en ny billigøl fra Ringnes, har økt med 155 prosent.

Nå etterlyser Løvlien et politisk initiativ for å bremse veksten i ølkonsument.

- Politikerne må nå gå igjennom situasjonen for å se hva som kan gjøres. Myndighetene må ta initiativ her, sier han.

Appellerer til bransjen
Samtidig appellerer han til at dagligvarebransjen og bryggeriene må vurderer de sosiale konsekvensene ved økt alkoholkonsum.

- Butikkene og bryggeriene må ikke kun tenke penger når det gjelder alkohol. Det er viktig at de også ser at dette har sosiale konsekvenser, sier Løvlien.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere