RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Ryanair overdriver prishopp

- Dette er kroken på døra for lavpris, sa Ryanair-sjef Michael O’Leary da han fikk avgiftsdommen fra EU i går. – Neppe, sier ekspertene.

O’Leary var ikke nådig i sin kritikk av EU-kommisjonen etter at lavprisselskapet tirsdag ble dømt til å tilbakebetale rabatter gitt av Charleroi flyplass.

Dommen medfører at Ryanair må tilbakebetale drøyt 38 millioner kroner, men viktigere kan dommen bli en effektiv stopper for konseptet til det irske lavprisselskapet. Ryanair flyr til avsidesliggende flyplasser, mot at avgiftene de betaler blir liggende langt lavere enn andre lufthavner.

- Ryanair skriker og bråker veldig. Dette dreier seg om at de får en subsidiestøtte som ikke er riktig. Jeg tror ikke folk flest vil merke stort til dette, sier flyanalytiker i Handelsbanken, Preben Rasch Olsen, til TV 2 Nettavisen.

Trolig vil prisene kunne øke litt i takt med høyere avgifter, men verken Ryanair eller andre lavprisaktører vil gå i døden som følge av EU-beslutningen, mener Rasch Olsen.

Reisebransjedirektør Rolf Forsdahl i Handels- og servicenæringens hovedorganisasjon (HSH) tror heller ikke at lavpriskonseptet blir senket av avgiftsdommen.

- For Ryanair får dette klart en effekt, i og med at kostnadene deres øker. Dermed vil selskapet nok skru opp prisene. Men det blir ikke verre enn at Ryanair fortsatt vil kunne drive nogenlunde som før, sier han til TV 2 Nettavisen.

Forsdahl spår en prisøkning på Ryanairs flygninger rundt 10 prosent. Andre lavprisselskaper vil neppe bli rammet i samme grad.

- Dette går rett inn i Ryanairs konsept, andre selskaper driver på helt ulike måter. Problemstillingen er dog interessant i og med at dette ikke hadde vært en sak hvis flyplassene rundt om i Europa hadde vært i privat eie, sier han.

Ryanair mener beslutningen vil gjøre livet lettere for de tradisjonelle flyselskapene. Forbrukerne blir taperne, slås det fast.

- De eneste som tjener på denne beslutningen er den opprinnelige innklageren, Brussels Zaventem Airport og høyprisselskapene som flyr dit. De vil nå møte mindre konkurranse og forbrukerne vil oppleve høyere billettpriser til Charleroi, takket være EU-kommisjonens manglende evne til å fremme konkurranse, lavere priser og forbrukerinteresser, uttalte O’Leary.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere