RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- SAS må matche de billigste

(scanpix)
Sist oppdatert:
SAS skal tilby like rimelige billetter som de billigste lavprisselskapene. Det lover konsernsjef Jørgen Lindegaard.

I forbindelse med et strategiseminar i Stockholm torsdag sa SAS-sjefen at selskapene i gruppen må og skal bli konkurransedyktige på pris målt opp mot lavprisselskapene.

- SAS skal tilby priser som skal være nær nivåene til lavkostselskapene som flyr på hovedselskapene, uttalte Lindegaard i forbindelse med presentasjonen.

Presser ned prisene
Prisene skal presses ned på de skandinaviske, innenlandske og sør-europeiske rutene. Det betyr også at servicenivået vil bli redusert. På internasjonale destinasjoner vil bli et differensiert servicenivå, påpekte Lindegaard og presiserte samtidig.

- Lav servicenivå og lave priser er ikke det samme som lavest servicenivå og laveste priser. Jeg tror man kan ta 500 kroner for ett sete, og 2.000 for et annet, så lenge det er gjennomsiktig hva man får. Det gjør Ryanair og det gjør EasyJet, sa SAS-sjefen ifølge TDN Finans.

Fortsatt full service
Men press på priser betyr ikke at SAS skal gå helt bort fra de gamle forretningsmodellene.

SAS satser på å utvikle seg slik at de fortsatt kan være på linje med de beste fullserviceselskapene interkontinentalt og på deler av det europeiske rutenettet. Samtidig skal de laveste prisene matche konkurrenter som Ryanair og EasyJet.

Vil videreutvikle synergiene
Lindegaard mener at den viktigste oppgaven for SAS i tiden fremover blir å identifisere driftssynergiene mellom konsernets flyselskaper.

SAS-selskapene kan spare på drivstoff, markedsføring, teknikk og bakkehåndtering i tillegg til felles innkjøp, påpekte Lindegaard.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere