RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Taper stort på billig øl

Sist oppdatert:
- Priskrigen på øl er en ulykke for bryggeriene, mener Bryggeri- og mineralvannforeningen. Til syvende og sist vil dette sette arbeidsplasser i fare, hevdes det.

Priskrigen på øl har blitt godt mottatt blant norske forbrukere. Dagligvaregigantene melder om eksplosivt salg. Hos Bunnpris har ølomsetningen totalt økt med 55 prosent.

Avholdsorganisasjonen Juvente går i dag ut og anklager bryggeriene og dagligvarekjedene for å bruke pris som et redskap for å utvide alkoholmarkedet og rekruttere ungdom.

- Priskrigen er en ulykke. Det er på langt nær en strategi for å rekruttere nordmenn. Dette handler om redsel for å tape markedsandeler. Ringnes introduserte Tuborg som et svar på Hansas priskutt på Borg. Ingen tjener penger på dette, sier informasjonssjef i Bryggeri- og mineralvannforeningen, Helge Hasselgård, til TV 2 Nettavisen.

- Bryggeriene i skvis
Ifølge Hasselgård blir effekten av priskrigen kun en ytterligere skvis på inntjeningen i bryggeribransjen.

- Staten opprettholder kravet til avgifter på flaske og boks, mens dagligvarebransjen krever lavere priser. Dermed kommer bryggeriene i skvis, fordi de taper marginer, sier Hasselgård.

På en 0,33 liters flaske øl utgjør skatter og avgifter rundt 7 kroner. Ifølge Hasselgård demmer heller ikke økt omsetning opp for lavere marginer.

- Vi kjenner oss ikke igjen i tallene fra dagligvarebransjen. I september var salget faktisk dårligere enn i fjor, og vi har ikke hørt noe som tyder på at det har vært en eksplosiv vekst i oktober, sier han.

- Priskrigen vil knekke bryggeriene
Flere har hevdet at priskrigen på øl kommer som svar på den tyske lavpriskjeden Lidls inntog i det norske markedet. Erfaringer fra andre land viser at Lidl som regel priser øl langt lavere enn konkurrentene. Skulle Lidl praktisere samme prispolitikk på øl som i andre land, vil utslagsprisen i Norge ligge i overkant av 7 kroner.

Hasselgård mener priskrigen på øl kun har en mulig utgang.

- For bryggeriene blir det et spørsmål om hvem som klarer å være med på dette. Vi tror det vil føre til at flere av de små bryggeriene vil måtte gi tapt, sier han.

Krever avgiftskutt
Bryggeri- og mineralvannsforeningen mener myndighetene må kutte kraftig i avgiftsnivået på øl for å gjøre det mulig å drive ølproduksjon i Norge. Sosialminister Ingjerd Schou (H) poengterte tidligere i måneden at det virker merkelig at bryggeribransjen finner rom til å senke grossistprisene, samtidig som de klager over avgiftsnivået.

- Prisene som vi ser ute i butikkene gir ingen inntekt til bryggeriene. Priskrigen er et varsko om at det er fare på ferde. Vi drives nå inn i en situasjon hvor norske bryggerier slutter å tjene penger, og hvor flere bryggerier vil måtte følge etter Tou, sier Hasselgård.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere