RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Usmakelig uthenging av telefonselgere

Sist oppdatert:
TV 2 Nettavisens tips til hvordan man terroriserer telefonselgere skaper sterke reaksjoner. Dette er usmakelig uthenging, mener flere av våre lesere. Ta debatten i her.

HTML EMBED
Har du reservert deg mot telefonsalg?
Ja, det var en befrielse
Nei, men det skal jeg
Nei, jeg synes telefonselgerne er trivelige

Se resultat
TV 2 Nettavisens liste med tips til hvordan man kan terrorisere telefonselgerne har skapt engasjement.

Leserne har sendt inn flere hundre nye tips, men det er også en del som reagerer på at TV 2 Nettavisen gir spalteplass til en sak som dette.

Her er listen som ble lagt ut på mandag. Og her er listen med lesernes tips, denne oppdateres fortløpende. Du kan selv ta debatten rundt telefonselgerne i Veggavisen.

Her er de negative reaksjonene vi har mottatt så langt på listen. Direkte personangrep er ikke tatt med.

Synes dere virkelig at dette er et bra tema å ha ute på siden? Tenker dere ikke på at dette faktisk kan medføre til at veldig mange mister sin arbeidsplass i fremtiden? Dette må da være en ypperlig jobb for studenter som trenger penger til studier, slik at de slipper å ta opp studielån? Det er utrolig mange som ikke får noen annen jobb i dag, og må ta til takke med telefonsalg. Synes dere at dette er en bra måte å fremstille dette på? Dere ødelegger jo bransjen da, og etter hvert så mister flere tusen nordmenn jobben. Er dette helt greit liksom?

Sendt inn av: Bjørnar Bakke

Jeg har lest tipsene med stor interesse. Men, og det er alltid et men. Selv om jeg irriterer meg grønn over telefonene på ettermiddagstid, så klarer jeg ikke la være å se for meg den stakkaren som ikke greier å få seg noen annen jobb enn den dritten der. Underbetalt er det helt sikkert også.

Mitt råd blir derfor: Vær rask og si: - Jeg skal dessverre ikke ha noe. Ha en fortsatt fin dag.

Sendt inn av: Hild Anne Aas

Jeg leser svarene som fremkommer på nettet og undrer meg over at alle forslagene er så hatske, frekke, nedlatende og direkte sjikanerende. Er det slik at dersom en person møter oss slik så bør vi gjøre det samme?

Jeg lurer på om dette egentlig fremmer saken. Selgere som ringer er som regel unge mennesker, og de har gjerne sin første jobb på et slikt sted. Dersom hele Norges befolkning svarer slik som det her foreslås, så ser jeg det slik at selgere får opplæring i dårlig og frekk oppførsel.

Jeg er motstander av den slags hets og tilnærming til å endre selgernes væremåter.

Min egen erfaring er meget blandet - for å si det slik. Jeg er coach og jobber med å utvikle selgere og måten telefonselgere henvender seg til kunder på, er på ingen måte slik jeg foreleser om at en god selger bør være, nemlig om å vise kunden respekt og spille på lag med kunden.

Jeg kan godt fortelle 3-4 riktig gode historier om selgere som har oppført seg slik mot meg, og som jeg har løst på en helt annen måte.

Det blir helt feil å drive nasjonal opplæring i frekkhet tilbake når noen har vært frekk. Hvilken nasjon får vi da? Og hva lærer vi neste generasjon?

Uff - nei, slikt må møtes med helt andre midler enn med samme mynt.

Sendt inn av: Bodil Berntsen

Ble utrolig sjokkert over reportasjen i Nettavisen. Telefonselgere gjør faktisk en veldig viktig jobb for mange humanitære organisasjoner. Er man lei av telefonsalg så gjør deg selv og andre den tjenesten å reserver deg i Brønnøysund. Alle seriøse selskaper vasker sine liste mot det.

Begynner å bli temmelig lei av folk som hele tiden rakker ned på en yrkesgruppe bare for at de gjør jobben sin.

Sendt inn av: Anette Lien

Alvorlig talt, telefonselgere er mennesker som gjør en jobb. Synes det er utrolig at Nettavisene som jeg, frem til nå, har sett på som en forholdsvis seriøs informasjonskilde faller for fristelsen til henge ut et yrke på denne måten. Og som «siste nytt»? Jeg blir forbauset.

Sendt inn av: Sverre Vestøl

Jeg har stor forståelse for at mange opplever seg plaget av pågående telefonselgere som ringer på vegne av virksomheter som ikke forholder seg til vanlig folkeskikk og heller ikke til pålegg om å bruke reservasjonsregisteret i Brønnøysund.

Jeg er imidlertid mildest talt sjokkert over at Nettavisen tillater seg å henge ut en hel yrkesgruppe (og ikke virksomheter som bryter reglementene) på en slik forkastelig måte man her har gjort.

Det er mange av oss som heller ikke liker "dumme taxisjåfører ", "urimelige parkeringsvakter", "upresise journalister" , "dårlige lærere", "tyggegummityggende, uvitende butikkansatte" osv. osv - men verken Nettavisen eller noen andre har noen rett til å oppfordre til slike simple aksjonsformer som man her gjør.

Dette var dårlige saker - og artikkelen bør trekkes umiddelbart. 6.000-8.000 uskyldige mennesker kan rammes av dette innspillet deres - de fleste er ordentlige folk som jobber for seriøse virksomheter. Her har dømmekraften til Nettavisens redaksjon tippet over på feil side. Det var synd.

Sendt inn av: Ildri Eidem Løvaas

Jeg skjønner det kan virke irriterende med telefonselgere som ringer ved middagstider o.l. Men å oppfordre leserne på denne måten synes jeg er latterlig.

Telefonselgeren skal også ha mat på bordet og har en ærlig jobb. Man kan takke høflig at man ikke er interessert, hører ikke telefonselgeren etter så er det ikke verre enn å legge på.

Hvorfor i all verden skal man holde selgeren for narr på den måten, det er like respektløs som da selgeren sender noe man ikke har bestilt. Two wrongs don't make one right...

Dere framstiller telefonselgere som om de var kriminelle og man må bli advart mot dem. Alle har noe å selge, du selger Nettavisen ved å hakke på andre yrker. Vet ikke om det er så mye bedre. Du får flere lesere, selgerne færre salg og dårlig arbeidsforhold.

Sendt inn av: Azadeh Bagherpour

Har selv jobbet som telefonselger, og er litt bekymret over hva dere velger å publisere. Dette er regelrett tips til hvordan man terroriserer et allerede dårlig yrke. Mange ungdommer tar slike jobber fordi de ikke finner arbeid annet sted, og jobber for disse selskapene med bunnlønn og dårlige provisjonsordninger. Vi gjør rutinearbeid, og er ofte i ferd med å gå på veggen. Når en av Norges største nettaviser publiserer en artikkel på hvordan man kan gjøre vårt yrke enda jævligere blir jeg nedbrutt, vi gjør tross alt bare jobben vår, og det er da langt fra alle som er så pågående som man gjerne vil tenke.

Takk for at dere gjør yrkeshverdagen til pengeløse studenter og ungdommer enda jævligere.

Sendt inn av: Lasse Reiersen Gravdal

Leser deres artikkel, og må spørre meg selv:

Om en har et yrke som tilbyr tjenester, eller hjelp som jeg ikke trenger i dag, kan jeg da opptre uhøflig, stygt, være slem, bare fordi jeg ikke har behov for tjenesten i dag?

Skal jeg presse bussen av veien fordi han sinker trafikken? Skal jeg rive ned klærne i klesbutikken bare fordi jeg ikke trenger ny bukse i dag? Skal jeg helle ut melka i matbutikken bare fordi jeg ikke drikker melk, men melka sto i veien for fløten som jeg trengte til kaka?

Forstår at telefonselgere fra tid til annen er uønsket, men har vi ikke mulighet til å kort si nei, la være å ta telefonen etc.

Lurer på hva jeg skal gjøre neste gang jeg treffer avisbudet, som har parkert sykkelen sin foran bilen min en tidlig morgen. Skal jeg kjøre over han?

Bare lurer jeg¿

Sendt inn av: Jan Rangul

Jeg har nettopp lest gjennom artikkelen. Innholdet synes jeg er ganske så usmakelig. Hvis tilbudet fra selgeren ikke er av interesse, er det jo bare og si fra. For eksempel: "takk, jeg er ikke interessert” og si ”farvel” og så legge på røret. Det tar ca 10 sekunder. For ordens skyld: jeg er ikke telefonselger, jeg kjenner ingen telefonselgere, jeg har ikke reservert meg i Brønnøysund, jeg får en god del telefoner.

Skulle telefonen komme når det passer dårlig, under middagen, TV-program og lignende, tar det som nevnt ca 10 sekunder å avvise samtalen på en høflig og bestemt måte. Det er vel ikke noe å hisse seg opp for. Stakkars folk som tar seg så høytidelig.

Sendt inn av: Harald Nilssen

Alle ”plages” vi av telefonselgere, men hvorfor være ufyselig mot mennesker som utfører en jobb? Om du ikke er enig i kanalen, produktene eller måten de formidler sitt budskap, så er det faktisk ikke telefonselgeren sin feil. Så si derfor høflig nei til den selgeren som har fått tildelt deg på en liste,

Vil du gjøre mer så gå heller på den/de som står bak produktet eller selskapet som jobber på denne måten.

Å være ufyselig og mobbende ovenfor en hel yrkesgruppe synes jeg ikke er riktig, uansett om man liker jobben de gjør eller ikke.

Dersom selgeren imidlertid ikke tar en høflig avvisning, ja da kan du gjerne ta frem listen din over tiltak.

Sendt inn av: Tom Greger Aas-Haug

Jeg har reservert meg mot telefonsalg men blir likevel ringt opp en gang i blant. Jeg ser likevel ingen grunn til å trakassere vedkommende som, sannsynligvis, gjør en jobb basert på instrukser fra sin arbeidsgiver. Å arbeide som telefonselger er en utvei for mange yrkeshemmede og dårlig stilte som søker muligheter for å klare seg selv. Så kan man jo diskutere hvor vidt noen yrker er mer aktverdige enn andre. Journalistikk er selvfølgelig på topp og ikke noe å snakke om. Jeg er ingeniør og mener vel at det er ganske respektabelt. Har du forresten forsøkt å skjelle ut postbudet for at du ikke får julekort? Det er sikker moro det også.

Sendt inn av: Henning Augestad

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere