RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

10 triks for Excel

Sist oppdatert:
Vil du bli en bedre og mer effektiv pc-bruker? Vi gir deg ti nyttige og morsomme tips for Excel.

Selv ikke den dyktigste revisor har oversikt over alle funksjonene som finnes i Excel, langt mindre vi vanlige dødelige. TV 2 Nettavisen gir deg nå ti gode tips og triks til hvordan du skal mestre Excel og regnerarkenes kunst bedre.

Sett inn flere figurer
Fra tegneverktøylinjen kan du velge å sette inn en rekke ulike figurer. Som standard kan du blant annet sette inn linjer, koblinger, brede piler og flytskjemaer. Du kan også velge å sette inne flere figurer.

Slik gjør du det:
1. Høyreklikk en verktøylinje, og velg Tegning på hurtigmenyen.
2. Klikk Figurer på tegneverktøylinjen.
3. Klikk Flere figurer.
4. Klikk en figur eller et bilde i oppgaveruten Utklipp.

Legg til en tekst i en innsatt figur
Fra tegneverktøylinjen kan du velge å sette inn en rekke ulike figurer. Du kan velge å legge til tekst i figurene dine. Disse tekstene følger med hvis du velger å flytte figuren til et annet sted i regnearket.

Teksten følger også med hvis du velger å sette inn figuren i et annet regneark eller en annen arbeidsbok.

Slik gjør du det:
1. Merk ønsket figur.
2. Høyreklikk figuren, og velg deretter Legg til tekst på hurtigmenyen.
3. Nå kan du legge til ønsket figurtekst.

Teksten plasseres enten i figuren eller under figuren. Dette avhenger av hvilken figur du har satt inn.

Frys rader
Når du ruller i en stor tabell, oppdager du raskt at raden mangler. Det kan da bli vanskelig å samsvare riktig tall med riktig rad. Du kan fryse radene for å unngå unødvendige feil. Det betyr at du alltid ser dem øverst i tabellen.

Slik gjør du det:
1. Merk raden under overskriftene/titlene.
2. Velg Frys på Vindu-menyen.
3. Prøv å rulle med musen.

Nå ligger overskriftene/titlene alltid øverst i tabellen. Du følger samme fremgangsmåte for å fryse en radoverskrift.

Gjør listen tilgjengelig i andre programmer
Du kan bruke innholdet i en Excel-liste i andre systemer og programmer, for eksempel Access. Ved å lagre listen som enkel, tabulatordelt tekst kan du senere velge å importere innholdet i programmet du ønsker.

Slik gjør du det:
1. Klikk Lagre som på Fil-menyen.
2. Gi filen et navn og velg Tekst (tabulatordelt).

Sett navn på fanene
Når du oppretter en ny arbeidsbok, heter fanene som standard Ark1, Ark2, Ark3 og så videre. En måte å lage en rask oversikt over faner og regneark er ved å gi dem forskjellige navn.

Slik gjør du det:
1. Høyreklikk på fanen du vil sette navn på.
2. Klikk Gi nytt navn i hurtigmenyen.
3. Gi fanen et passende navn.

Opprett et diagram av en pivottabell
En pivottabellrapport er en interaktiv tabell som raskt kombinerer og sammenligner store mengder data. Du kan rotere radene og kolonnene for å se ulike sammendrag av kildedataene, og du kan vise ulike detaljer for områder av interesse.

Hvis du vil vise innholdet i pivottabellen grafisk, kan du opprette et diagram ut fra dataene i tabellen. Husk at diagrammet blir statisk. Du må altså opprette et nytt diagram hvis innholdet i pivottabellen endres.

Slik gjør du det:
1. Merk pivottabellen du vil opprette et diagram fra.
2. Kopier innholdet.
3. Plasser markøren i en tom celle.
4. Velg Lim inn utvalg på Rediger-menyen.
5. Klikk Verdier og deretter OK.
6. Velg Diagram på Sett inn-menyen. Følg instruksjonene på skjermen.

Du har nå opprettet et diagram fra pivottabellen

Skjul formelfeil på utskrifter
Av og til kan såkalte cellefeil lure seg inn på regnearkene dine. Cellefeil kan for eksempel oppstå på grunn av feilaktige formler og fordi cellene er for små til at innholdet kan vises.

Disse feilene er det ikke så pent å ha med på utskrifter. Du kan velge å ikke vise disse når du skriver ut dokumentet.

Slik gjør du det:
1. Klikk Forhåndsvisning og Oppsett.
2. Velg kategorien Ark.
3. Ved Cellefeil som: velger du ønsket visning.

Fjern personlig informasjon fra filer
Som standard lagres det personlig informasjon om deg når du oppretter filer. Det kan for eksempel være navnet ditt, tittelen på dokumentet og mye annet. Du kan velge ikke å beholde denne informasjonen.

Slik gjør du det:
1. Velg Alternativer på Verktøy-menyen.
2. Velg kategorien Sikkerhet.
3. Merk av for Fjern personlige opplysninger fra denne filen ved lagring.
4. Klikk OK.

Angi utløpsdato for et regneark
Ved hjelp av et såkalt IRM-filter kan du angi en utløpsdato for regnearkene dine. Dette innebærer at leserne ikke vil kunne vise eller endre regnearket etter at datoen er passert.

Slik gjør du det:
1. Pek på Tillatelse på Fil-menyen.
2. Klikk Ikke for videresending.
3. Merk av i avmerkingsboksen Begrens tillatelsen til denne/dette arbeidsboken.'
4. Klikk Flere alternativer og merk av i avmerkingsboksen Utløpsdato for arbeidsboken skal være.
5. Velg ønsket utløpsdato.
6. Klikk OK.

Tilbakestill og reparere Excel
Alle programmer kan på et tidspunkt bryte sammen. I Excel finnes det en funksjon for å oppdage, reparere og tilbakestille feil som da kan oppstå i dokumentet.

Slik gjør du det:
1. Klikk Finn og reparer på Hjelp-menyen.
2. Klikk Start.

Nå startes tilbakestillingen. Dette er en rask og enkel måte for å tilbakestille Excel til samme status som det hadde da det ble installert første gang. Vær oppmerksom på at du i dette tilfellet ikke kan få tilbake informasjon som ikke er lagret.

Tipsene er hentet fra Microsofts Tips & Tricks.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere