RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

20 prosent billigere øl hos Lidl

Lidl selger øl som er 20 prosent rimeligere enn konkurrentene. Billig-ølet har blitt en suksess for den tyske superlavpriskjeden.

Lidl har gjort det bra på salg av drikkevarer etter etableringen i Sverige. Ifølge det svenske analysebyrået GFK selger produkter som juice, nektar og øl svært godt.

En undersøkelse fra GFK gjengitt i fagbladet Dagligvarehandelen viser at syv prosent av svenskene hittil har forsøkt å handle hos den tyske kjeden. Men Lidl har fått en tøffere start i Sverige enn ventet. De konkurrerende kjedene melder at den tyske lavpriskjeden hittil ikke har klart å stjele store markedsandeler.

Samlet ligger markedsandelen til Lidl på kun én prosent i Sverige, ifølge GFK.

Undersøkelsen viser samtidig at svenskene er selektive med hvilke produkter de handler hos Lidl. Drikkevarene trekker opp, og for varer som nektar og juice har Lidl en markedsandel på 5,3 prosent.

Også øl har blitt et trekkplaster for den tyske kjeden. På lettøl og såkalt mellanøl har Lidl fått en markedsandel på 4,2 prosent.

Ifølge GFK er da også ølprisene hos Lidl 20 prosent lavere enn konkurrentene.

Bransjeeksperter venter at Lidl vil følge samme strategi med sterkt fokus på rabatterte enkeltvarer når de etablerer seg i Norge. Øl er en tradisjonell lokkevare, og prisene i Norge er ventet å havne ned mot syv kroner flasken.

- At de kommer til å bruke øl som en pris-fighter for å markere seg i det norske markedet, slik de har gjort i Sverige, er det ingen tvil om, uttalte administrerende direktør Jan Dragseth hos ølimportøren Bibendum Retail til TV 2 Nettavisen forrige måned.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere