RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Aften relanseres som Oslo-avis

Sist oppdatert:
Aftenpostens markedsavdeling slår på stortromma når aftenutgaven i dag relanseres som «Aften», en avis med tydeligere Oslo-profil og mer tabloid form. Se elementer fra kampanjen her.

Den offisielle relanseringen av Aftenpostens aftenutgave skjer i dag, men markedsføringskampanjen er allerede i gang med annonser i egne aviser og en massiv utendørskampanje i Oslo og omegn. Markedsdirektør Magnus Kalleberg karakteriserer kampanjen som «den største for aftenutgaven i moderne tid», skriver Kampanje .

– Men økonomisk er dette likevel en mindre kampanje sammenlignet med kampanjen for tabloidomleggingen av morgennummeret, siden dette er en geografisk avgrenset kampanje. Men det hårete målet med relanseringen og kampanjen er at «Aften» skal ta posisjonen som byavisa i Oslo, sier Kalleberg til Kampanje.

Elsker Oslo
Et ledd i lanseringskampanjen er etableringen av begrepet «I love Oslo», etter modell av «I love NY» med et hjerte som grafisk element. Slagordet vil prege deler av utendørsannonsene, på Oslo S er det hengt opp 40 meter lange bannere med slagordetdet, og det er også trykket opp egne t-skjorter.

– Vi ønsker å ta eierskap til «I love Oslo», på samme måte som Aften skal ta eierskap til Oslo. Særlig der folk reiser til og fra ønsker vi å profilere dette, og vi vil i tillegg ha aktiviteter rundt omkring i Oslo med de ansatte for å markere oss, sier Finborud.

«I love Oslo» vil også gå igjen som en rød tråd på redaksjonell plass i Aften. Ifølge redaktør Hilde Haugsgjerd vil avisa i større grad ta parti med byen.

– På sett og vis blir avisa mer lokal, men det er en prosess som har pågått en stund. Det store spranget skjer ikke nå, men vi rendyrker det mer. Leserne vil merke at vi har et større engasjement for Oslo, og når det er grunnlag for det vil vi drive det du kan kalle kampanjejournalistikk for Oslo og engasjere oss aktivt når Oslo fortjener at avisa står på byens eller oslofolks side. Vi skal være med på å bygge opp en positiv osloidentitet, sier Haugsgjerd.

Egne ben
Avstanden til morgennummeret vil også bli større, og Aftenposten vil i større grad tydeliggjøre at Aften står på egne ben.

– Dette er en fornyelse både av innhold, det visuelle og innholdselementene. Det at avisa heretter bare skal hete «Aften» er et utrykk for at den skal være byavisa for Oslo og oslofolk. Aften skal ikke lenger oppdatere morgennummerets lesere på hva som har skjedd i morgentimene. Den funksjonen hadde avisa før, men etter at nettbruken er blitt så utbredt er det blitt en perifer funksjon, sier Haugsgjerd.

Aftepostens aftenutgave har de siste årene hatt en jevn negativ tren både i opplag og lesertall, men Haugsgjerd håper grepene som nå tas i alle fall skal stoppe nedgangen.

– Vi håper gjennom dette å øke lesertallene litt og flate ut opplagsnedgangen. Det er sånn at hvordan det går med en avis er summen av en del endrede medievaner som vi kan gjøre lite med, konkurransesituasjonen og hvor godt fornøyd leserne er med det vi tilbyr dem. Med Aften håper og tror vi at vi tilbyr leserne noe som skal bidra til å snu trenden, sier Haugsgjerd.

Flere forhandlere
I tillegg til den rene annonsekampanjen satser Aftenposten på butikkaktiviteter hos de 30 største forhandlerne i uke fem og seks, og Aften vil få forlenget salgstid og egne salgsstativer.

Det er også opprettet over 50 nye Aften-forhandlere og avisa vil distribueres til flere konferansehoteller i Oslo.

– Det satses mye på å skape en egen identitet for Aften, og derfor vil avisa etter hvert også for første gang få egne abonnementskampanjer, sier Kalleberg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere