RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Billig-billetter ga knallsalg

Sist oppdatert:
Rekordbillige flybilletter fyller opp flyene til SAS-utfordrer Norwegian.

Norwegian svarte lynkjapt på SAS Braathens’ billig-kampanje i mai. Allerede dagen etter at SAS Braathens hadde senket prisen på den billigste innenriksbilletten til 323 kroner, annonserte Norwegian turer til rekordbillige 198 kroner.

Tre av fire seter solgt

Det ga resultater. Antall passasjerer som reiste med Norwegian vokste med hele 40.000 fra april til mai i år. Det tilsvarer en økning på 25 prosent.

Den såkalte kabinfaktoren på innenriksreiser i mai måned endte på hele 74 prosent, viser ferske tall. Det innebærer at selskapet greide å selge unna tre av fire tilgjengelige seter i løpet av måneden.

Til sammenlikning var kabinfaktoren på innenriksreiser 67 prosent i mai og 64 prosent i april.

Norwegians turer til utlandet er ikke fullt så populære, og det trekker den gjennomsnittet. Totalt endte Norwegians kabinfaktor på 69 prosent når utenlandsflyvingene er tatt med. Det er likevel en kraftig forbedring i forhold til i fjor: I mai 2003 var kabinfaktoren bare 58 prosent.

Mindre å leve av

Baksida av medaljen er at Norwegian tjener stadig mindre per solgte flybillett. Billettinntektene per solgte passasjerkilometer (yield) var bare 70 øre i mai, mot 99 øre så seint som i mars i år.

«Yieldutviklingen har sammenheng med oppstart av 14 nye ruter i april og mai som i en oppstartsrute relativt sett vil ha lavere yield,» forklarer Norwegian-ledelsen i en pressemelding, som viser til de mange nye reisemålene selskapet nå tilbyr utenfor Norge.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har uttalt at Norwegian ikke planlegger å øke antall reisemål vesentlig i andre halvår i år, men heller vil å fokusere på å få driften til å gå med overskudd.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere