RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Billigere røyk etter Lidl

(Scanpix/AFP)
Sist oppdatert:
Etter at tyske Lidl inntok Norge med sin billigrøyk, har flere norske kjeder fulgt opp med sine egne lavpris-merker.

Før Lidl åpnet sine første butikker i Norge, var ikke lavprissigaretter et produkt på det norske markedet. Men etter at Lidl begynte å selge sine 19-pakninger til under 50-lappen, har flere av de andre kjedene lansert egne varianter av billigrøyken.

På kort tid har både Kiwi og Bunnpris fått et svært godt salg av lavprissigarettene Level, skriver Handelsbladet FK.

- Level har de siste 13 ukene fått en volumandel i Kiwi på ti prosent. Det er dobbelt så mye som vi har forestilt oss, sier kategoriansvarlig Knut Eken i Kiwi til fagbladet.

I Bunnpris har Level blitt dobbelt så stort som det største merket til Marlboro, og tyve prosent større enn det største merket fra Prince.

Sosial- og Helsedepartementet har foreløpig ikke hatt noen innsigelser i den lave sigarettprisen, men følger utviklingen.

- Det finnes ingen bestemmelser om prissetting av tobakk i tobakksskadeloven, men vi vet at pris er et viktig virkemiddel, spesielt overfor ungdom. Vi vil derfor følge med, og vurdere situasjonen hele veien, sier seniorrådgiver Vera Vislie i departementet til Handelsbladet FK.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere