RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bruser opp til champagnekrig

Franske vinbønder i Champagne sloss for å sikre seg eneretten til navnet på det sprudlende vannet, men nå møter de uventet motstand fra en lite norsk brusfabrikk.

Mens store vin-, juice- og brusprodusenter verden over bøyer av og fjerner navnet «Champagne» fra produktene sine, nekter Harald Berentsen ved Egersund Mineralvandfabrikk å gjøre det samme, skriver Dagens Næringsliv.

Ikke hørt et hikk
Det er de franske vinbøndene i distriktet Champagne som ønsker å beskytte merkevarenavnet, men nå møter de uventet motstand fra brusfabrikken i Egersund.

- Jeg syes dette er ganske utrolig. Her har vi produsert champagnebrus siden 1895 og ikke hørt så mye som et hikk fra franske vinbønder, sier fabrikkeier Harald Berentsen.

Kan møtes i retten
Berentsen er ikke noen stor produsent på landsbasis. Champagnebrusen hans står kun for 0,3 prosent av det norske bruskonsumet, men for Berentsen handler det om mye mer enn salg.

- Det er et produkt som nesten har fått kultstatus og som jeg ikke uten videre er villig til å omdøpe, sier Berentsen.

Til tross for kultstatusen har Berentsen nå fått brev fra advokaten som representerer de franske vinbøndene. Han krever at brusfabrikken legger bort champagnenavnet innen 1. mai, men Berentsen nekter å bytte navn. Dermed bruser det trolig opp til champagnekrig i rettsvesenet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere