RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Derfor melker de det norske folk

Sist oppdatert:
Norge er et av verdens minste land, men våre kjøpmenn er blant verdens rikeste. Reitan, Johannson og Hagen har i en årrekke melket det norske folk for milliarder av kroner av én enkel grunn – fordi de kan.

De norske matvarehøvdingene kan gjøre som de vil, mener en ekspert. Mangelen på reell konkurranse gir kjøpmennene enorm makt.

Konkurransetilsynet vil nå granske den norske matvarebransjen, og tilsynets leder har allerede antydet at bonusordningene for å få innpass i butikkhyllene også kan være en sak for Økokrim og skattemyndighetene.

Tjener dobbelt så mye
Norske matvarebaroner skiller seg ut fra de fleste andre eiere av matvarekjeder – de er nemlig søkkrike. Også i USA, Tyskland, Frankrike, Italia og andre land finnes det rike eiere av matvarkjeder, men målt etter befolkningsgrunnlaget i salgsområdet er det få eller ingen som kan måle seg med de norske kjøpmennene.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at kjøpmennene Odd Reitan, Knut Hartvig Johannson og Stein Erik Hagen knuser vanlige norske forretningsmenn når det gjelder å sikre seg fortjeneste.

Mens den vanlige avkastningen i norsk næringsliv på fastlandet ligger på ti øre per investert krone, sikrer matvarebaronene seg det dobbelte. Hvert år mellom 1997 og 2003 satt eierne i varehandelen igjen med 20 øre på hver investerte krone, etter at lønninger og leverte varer var betalt. I kroner og øre betyr den doblede avkastningen rundt 60 milliarder kroner ekstra hvert år.

Sønnen av Odd Reitan, Ole Robert Reitan, har tidligere forklart suksessen med at Rema de siste årene har hatt mulighetene til å gjøre noen «grep». Ifølge Dagens Næringsliv har et grep vært å innføre et komplisert system med hemmelige bonuser som matvareprodusentene må betale for i det hele tatt å få lov til å komme inn i butikkhyllene.

Utnytter markedsmulighetene optimalt
Førsteamanuensis i markedsføring Hans Mathias Thjømøe ved Handelshøgskolen BI har i flere år studert dagligvarebransjen i Norge. Han mener Reitan, Johannson og Hagen kan herje som de vil fordi det ikke finnes noen reell konkurranse på dagligvaremarkedet i Norge.

- Markedet i Norge er så utrolig lite. Vi er bare 4,6 millioner innbyggere. Kona mi er fra Chicago, bare der bor det dobbelt så mange mennesker som i hele Norge. I tillegg lever vi så spredd at vi ikke blir attraktive for utenlandske selskaper, dermed kan Reitan sitte der og kose seg, sier Thjømøe.

Han er skuffet over hvor lite effekt Lidl har hatt på konkurransen.

- Lidl skulle jo liksom skremme vannet av folk, men det har de jo ikke gjort. De norske matvarekjedene har ikke gjort noe galt, de har gjort akkurat det som står i læreboka – de har utnyttet markedsmulighetene optimalt, sier Thjømøe.

- Trenger matvarbransjens Ikea
Ifølge Thjømøe kunne matprisene i Norge blitt redusert med opptil 20 prosent hvis de var en reell konkurranse.

- Da momsen på matvarer ble fjernet for å få norske matvarepriser nærmere de svenske, gikk pengene rett i lomma på kjøpmennene. Nå senkes momsen enda en gang, og de kan sende enda mer ned i lomma.

Tidligere har årsaken til mangelen på konkurranse i Norge vært et omfattende regelverk, men nå ligger forholdene ifølge Thjømøe godt til rette fra myndighetenes side for konkurranse. Men med en så liten og spredd befolkning er han usikker på hva som skal til for at konkurransen skal ta av.

- Gudene vet hva som skal til. Vi har jo han Europris-fyren, men jeg vet ikke om det blir nok. Vi trenger en Ikea for dagligvarebransjen, sier Thjømøe.

Han har liten tro på at Konkurransetilsynet vil klare å endre kulturen i bransjen.

- Konkurransetilsynet er flinke på enkeltsaker, men de kan ikke gå til en hel bransje å fortelle dem at prisen er 20 prosent for høy, sier Thjømøe.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere