RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dobbelt prishopp på mat

Sist oppdatert:
Mat og alkoholfri drikke øker langt kraftigere i pris enn andre varer. Melk, ost, brød, grønnsaker og brus er varene med de største prishoppene. Sjekk hvordan prisene har økt her.

Prisene på mat og alkoholfri drikke har økt med 6,5 prosent i perioden fra juli 2001 til juli 2003. Samtidig har prisstigningen ellers kun vært på 3,1 prosent.

Det kommer fram av en undersøkelse der SIFO har sett på prisforskjellene mellom Sverige og Norge.

Dermed har matvarebransjen gjort et betydelig innhogg i besparelsen som oppsto da matvaremomsen ble halvert sommeren 2001.

- Effekten av momsreduksjonen er i ferd med å bli spist opp, sier SIFO-forsker Randi Lavik til TV 2 Nettavisen.

Mest på brød og meieriprodukter

De største prishoppene siden 2001 har kommet for varegruppene brød og kornprodukter, meieriprodukter, oljer og fett, og mineralvann og leskedrikker.

Jordbruksoppgjørene de siste to årene har særlig gitt utslag for prisene på brød, meieriprodukter, kjøtt og grønnsaker.

Frukt, kaffe og te er de eneste varegruppene hvor prisene er blitt redusert over de siste to årene. Her har prisene falt med henholdsvis 4,1 og 6,1 prosent.

Forskjellen øker mot Sverige

Undersøkelsen viser samtidig at prisstigningen på mat har vært betydelig kraftigere i Norge enn i Sverige de siste to årene.

- Det er ikke godt å si hvem som har spist av momsfordelen. Noe av forklaringen ligger nok i utfallet av de to siste jordbruksoppgjørene, men jeg tror ikke det forklarer alt. Noen har fetet opp marginene sine her, sier Lavik.

Rema 1000-sjef Geir Solstad benekter økte marginer overfor NRK. Salgssjef i Gilde, Sverre Landmark, bekrefter imidlertid økte priser, men skylder på økte kostnader.

Varegruppe

Prisendring fra juli 2001 til juli 2003 i prosent

Brød og kornprodukter

9,1 %

Kjøtt

6,3 %

Fisk

6,2 %

Melk, ost og egg

8,6 %

Oljer og fett

13,5 %

Frukt

- 4,1 %

Grønnsaker

11,4 %

Sukker, sjokolade og liknende

6,3 %

Andre matvarer

1,2 %

Kaffe, te og kakao

- 6,1 %

Mineralvann, leskedrikker og juice

9,7 %

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere