RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Drømmeferien er på billigsalg

En dame tar en dukkert i hotellbassenget i solnedgangen.
En dame tar en dukkert i hotellbassenget i solnedgangen. Foto: jjmm888 (Thinkstock)
Sist oppdatert:
Bangkok, Beijing og Tokyo billigere enn noensinne. Se de historisk lave prisene.

Det har aldri vært billigere å reise til Asia. Billettprisene har falt med opptil 35 prosent i løpet av de siste par årene. Det viser fersk statistikk fra Norsk Flyprisindeks.

Ifølge indeksen er flyreiser til Bangkok, Beijing og Tokyo ekstremt billige akkurat nå.

- Den som ennå ikke har hatt anledning til å besøke det flytende markedet i Bangkok, Den Himmelske Freds Plass i Beijing eller Asakusa-templet i Tokyo har aldri hatt bedre muligheter enn nå. Prisene på flybilletter til Asia er nede på et historisk lavt nivå, så de ettertraktede reisemålene i Asia burde være innenfor økonomisk rekkevidde for flere reiselystne enn før, sier daglig leder i Travelmarket AS Svein Erik Søgård til NA24.

Ifølge tallene fra reisesøkemotoren Travelmarket.no har prisene falt med opptil 35 prosent på bare 24 måneder, avhengig av destinasjon og avreiselufthavn. Hver fjerde uke sjekkes prisene fra norske lufthavner til 10 populære oversjøiske destinasjoner.

Historisk lave priser
I avreiseuke 18, fra 30. april til 6. mai, er billettprisene historisk lave hvis man sammenligner med tilsvarende uke i fjor og i forfjor.

Størst er prisfallet fra Oslo til Beijing der prisene på 24 måneder har falt med 29,2 prosent, til Tokyo har prisfallet vært på 18,1.

- På den desidert mest trafikerte strekningen fra Norge til Asia, ruten mellom Oslo og Bangkok, har prisene gått ned med 12,4 prosent. Her har ikke minst nykommeren Qatar Airways sørget for økt tilgang på billetter i de laveste priskategoriene, og sørget for priskonkurranse med Thai Airways som har daglig direkteavgang mellom de to hovedstedene, sier Søgård.

For Oslo - Beijing har snittprisen falt fra 5031 kr i 2010 til 3562 i 2012. Oslo - Tokyo falt fra 6536 kr til 5351. På Oslo - Bangkok falt prisen fra 5615 kr. til 4920 kr.

Overkapasitet
- Det har lenge vært tendens til fallende billettpriser, og det er ikke overraskende at prisnivået akkurat nå er helt i bunn, da flyselskapene kjemper en innbitt kamp om passasjerene i et marked med stor overkapasitet og svak etterspørsel. Nettopp denne kombinasjonen gir de største mulighetene for forbrukerne. Det har vært overraskende å se at SAS for første gang har vært nede på et prisnivå hvor de kan matche de laveste prisene fra de store utenlandske konkurrentene, sier Søgård.

Tabellen under viser prisutviklingen på flybilletter fra Norge til oversjøiske destinasjoner med avreise uke 18 2012. Alle prisene ble funnet fire uker før avreise (2. april 2012) og var tilgjengelige på søketidspunktet (Indeks 100 angir flypriser med avreise i uke 38/2009). Alle prisene er i NOK for billigste tur-retur billett inkludert skatter og avgifter.

Om prisene:
Alle priser gjelder tur-returbilletter på økonomiklasse og nevnte avreiselufthavn. Prisene er inklusive skatter og avgifter, men eksklusive eventuelle spesielle tillegg for ekstra bagasje, prioritetsinnsjekking, kortgebyr osv. Priser med lavprisselskapene AirBaltic, Air Berlin, Cimber Sterling, easyJet, Germanwings, Iceland Express, Norwegian, NIKI, Ryanair, Transavia og Wizz Air er eksklusive diverse tillegg for eventuell bagasje, administrasjon, kortgebyr osv.

Billettene er til oversjøiske destinasjoner og har minimum to netters opphold og maksimum 14 dagers varighet. Maksimum transfertid i lufthavnene er åtte timer.

Travelmarket.no gjør oppmerksom på at de nevnte flyprisene er uttrykk for billigste ledige plasser på søketidspunktet. Det kan derfor være tilfeller hvor det før dette tidspunktet har blitt kjøpt en billigere billett.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere