RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Falsk mail fra «Gjedrem»

Foto: Morten Holm/Scanpix
Sist oppdatert:
Kriminelle bruker sentralbanksjefen i et usannsynlig frekt svindelforsøk.

Norges Bank har den siste tiden fått en rekke henvendelser fra privatpersoner som har mottatt falske e-postmeldinger hvor Norges Bank oppgis som avsender.

Forsøk på bedrageri
Bankens logo og bilde av sentralbanksjef Svein Gjedrem er brukt for å skape trygghet om at meldingen er ekte.

I e-posten oppfordres mottaker til å oppgi en rekke person- og kredittkortopplysninger (navn, fødselsdato, adresse, telefonnummer, og opplysninger om kredittkort og kredittkortnummer).

- De falske e-postene kan sees på som forsøk på bedrageri, og det er selvsagt viktig at mottakerne ikke besvarer meldingene, sier kommunikasjonsdirektør Siv Meisingseth i Norges Bank til Nettavisen.

Les også:Boliglånsrenten skal over syv prosent
Les også:Frykter tyveri av selvangivelser fra postkasser

I dialog med politiet
- Vi er i dialog med politiet for å komme til bunns i denne saken. Både Økokrim og Kripos er kontaktet og vi tar sikte på å anmelde saken, sier Meisingseth og opplyser at sentralbanken har iverksatt egne tiltak for å få stoppet svindelforsøket.

Spesialrådgiver for informasjonssikkerhet i Norges Bank, Tommy Bårdevik, understreker at Norges Bank aldri ville spurt om denne type informasjon fra privatpersoner.

- Disse hendelsene er en påminnelse om hvor viktig det er å være bevisste på hvordan e-posthenvendelser håndteres. Vi som jobber med informasjonssikkerhet står alltid til disposisjon, og vi er svært interessert i å få tilsendt meldinger av denne typen, sier Bårdevik.

Ifølge Norges Bank har mailen følgende innhold:

Til: XXX

Subject: Identifiseringsprosess

Kjære kunde,

Takk for at du bruker tjenesten av Norsk finansinstitusjon - Visa® eller MasterCard® (kreditt eller debet kort).

Om NORGES BANK - Som landets sentralbank skal vi ha tillit i omverdenen, og arbeide etter høye faglige og etiske standarder. Norges Bank skal sikre prisstabilitet, finansiell stabilitet og merverdi i kapitalforvaltningen.

Vær oppmerksom på at du av juridiske grunner vil bli bedt om å fullføre en ekstra identifiseringsprosess.

Personvern - Informasjon om behandling av personopplysninger, jf. personopplysningsloven § 19.

Vi garanterer at alle opplysninger du registrerer hos oss vil bli behandlet i overensstemmelse med reglene i Lov om behandling av Personopplysninger.

Alle felter må fylles ut:

1. Personlig informasjon

* Navn ----- Fornavn (som på kortet):

----- Mellomnavn:

----- Etternavn (ingen streker eller apostrofer):

* Fødselsdato (dag / måned / år):

* Adresse:

* Postnr / Poststed:

* Gate:

* By:

* Land:

* Telefon/Mobil nr.:

2. Korttype - MasterCard (debetkort / kredittkort):

- Visa (debetkort / kredittkort):

* Kortnummer (ingen streker eller mellomrom):

* Utløpsdato (måned / år):

* Kontrollsifre / Sikkerhetskode (tresifrede koden på baksiden av kredittkortet eller debetkortet ditt):

3. Velg et sikkerhetsspørsmål

* Pikenavnet til moren din:

* Navnet til et kjæledyr:

* Fødselssted:

Ditt personvern er viktig for oss.

Vennligst svar på denne e-posten!

Norges Bank & Kapitalforvaltningen i Norges Bank - NBIM.

Mvh.,

Svein Gjedrem - Sentralbanksjef

Norges Bank | Bankplassen 2, PB 1179 Sentrum, 0107 Oslo.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere