RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Flere supertankere bestilles

Greske Drytank og japanske Cido Shipping skal begge ha plassert ordre på nye supertankere denne uken, og bestillingene hittil i år er nå nær 40 skip.

Rushet siden nyttår skyldes både redernes ønsker om å sikre seg nybygg til utfasing av de gamle skipene med enkle skrog i 2010, men er også drevet av nye krav til stålmengde som ble innført fra april.

En rekke av ordrene rapprotert i det siste er ordre som er gjort innefor fristen til å slippe de nye felles klassekravene som øker stålmengden og senker lastevolumet i nye supertankere.

De siste rederiene som nå har kastet seg på bestillingskarusellen er Drytank og Cido Shipping.

Drytank skal ifølge TradeWinds ha bestilt to VLCC’er ved Kinas nye kjempeverft Jiangnan Changxing. Fartøyene skal være på 300.000 dødvekttonn med levering i 2010. Prisen ligger rundt 107 millioner dollar.

Cido har derimot gått til et av Japans egne verft, Universal, hvor prisene er klart stivere. Prisen skal være 250 millioner dollar samlet, og levering er først i 2011.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere