RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Forhåndsbetalt gir baksmell

Sist oppdatert:
Trodde du at et forhåndsbetalt mobilabonnement gir full kontroll over utgiftene? Da må du tro om igjen.

Det er mange som foretrekker å ha et forhåndsbetalt abonnement fordi dette gir større sikkerhet i forhold til utgifter. Thomas Ånerud er en av disse, derfor skiftet han abonnement fra NetCom og til Talkmore.

Forhåndsbetalt
Talkmore tilbyr utelukkende forhåndsbetalt abonnement gjennom et «normalt» abonnement. Det betyr at det ikke benyttes en mekanisk kontantkort-tjeneste, men at Talkmore holder oversikten over bruken på ditt abonnement, og sperrer kontoen hvis du går tom for penger.

Derimot tilbys kundene en liten kreditt, noe som gjør at samtaler ikke blir avbrutt midt i en samtale når kontoen går tom. Denne kreditten er i utgangspunktet på 50 kroner.

Problem i Sverige
Da Ånerud i sommer skulle på hytta i Sverige en uke, fylte han opp sin konto med 800 kroner i god tro om at det skulle holde en stund. Etter fem dager mottok han en SMS-melding om at kontoen var tom, og like etter ble kontoen sperret.

Da han kom hjem fra ferien sjekket han sin kontoinformasjon, og så at han var kommet 455 kroner i minus. Dette er altså 405 kroner mer enn den normale kredittgrensen.

- Jeg hadde ikke regnet med å få et slikt prissjokk. Jeg byttet til Talkmore for å unngå sånne kjipe regninger. Har tidligere gått i minus med 10 og 20 kroner, men dette var veldig mye, sier en oppgitt Ånerund til TV 2 Nettavisen.

Han kontaktet Talkmore, og fikk vite at slikt kunne skje når man var i utlandet. Dette fordi informasjonen om bruken i utlandet kom med relativt lange intervaller. Dermed kunne han bruke opp mer penger etter at kortet var tomt og kontoen ble stengt. De var ikke villig til å ettergi kravet.

Uklar informasjon
I avtalevillkårende til Talkmore står det at kunden er ansvarlig for eventuell kreditt en pådrar seg. Men poenget med et forhåndsbetalt abonnement at man ikke skal kunne få store ekstraregninger, noe også Talkmore skriver på sine nettsteder.

- Ikke alle ser forskjellen mellom kontantkort og denne typen abonnement, sier daglig leder i Talkemore Bernd Gutbier til TV 2 Nettavisen.

- Vi bruker ikke NetComs kontantplattform. Vi får inn oppdatert bruksinformasjon om våre kunder en gang i timen som vi oppdaterer kontoene med. Dette går derimot ikke like raskt i utlandet, og siden det er dyrt å ringe fra utlandet kam man dermed pådra seg høy kreditt, sier Gutbier.

Det er altså viktig å skille mellom et kontantkort og forhåndsbetalt abonnement hvis hundre prosent forutsigbarhet er viktig for deg.

- Fordelen med vårt konsept er at vi kan gi kunden tilgang til et fullverdig abonnement med full tilgang i hele verden og adgang til alle GSM-tjenestene. Det kan man ikke med et kontantkort. Vi gir også en liten kreditt på 50 kroner slik at man har litt fleksibilitet. Dette kan man jo anse både som en fordel og en ulempe. Denne grensen er veiledende og kunden er ansvarlig for bruken, forteller Gutbier videre.

Kunden må følge med
- Synes du at abonnementet burde ha blitt sperret før det gikk 455 kroner i minus?

- Ja og nei. Det er kunden sitt ansvar å holde oversikten. Kontoinformasjonen er til enhver tid tilgjengelig både på nettet og gjennom WAP, og vi har mange kunder som benytter seg av denne muligheten i hele verden. Det er her snakk om en voksen ansvarlig kunde, ikke et barn, og da må en kunne forvente at de har kontroll på egen bruk.

At WAP-bruk koster en del i utlandet legger Talkmore ikke vekt på.

Har byttet leverandør
- Jeg har byttet leverandør etter hendelsen, og har gått over til Tele2 som har samme priser på bruk i Norge og i Sverige, forteller Ånerud.

- Det som irriterte mest var at de sperret for innkommende samtaler og SMS. Det skal ganske mye til før slikt sperres på et vanlig abonnement. Dette ble ikke åpnet når jeg kom tilbake til Norge heller, hvor mottak er gratis. Jeg måtte først betale, og etter en halv dag begynte meldingene å tikke inn igjen, avslutter Ånerud.

Innrømmer dårlig informasjon
Bernd Gutbier innrømmer at informasjonen på nettsidene ikke er tilstrekkelig. Han går med på TV 2 Nettavisens forslag om at det på sidene med prisinformasjon i utlandet skal legges en beskjed om at mobilbruk i utlandet kan medføre kreditt utover 50 kroner.

- Ja, en slik melding skal vi legge på våre sider, sier Gutbier, og legger til at de har hatt svært få saker der kunder har overtrukket kontoen betydelig.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere