RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fredriksen & Co. frakter mer

Sist oppdatert:
Utflaggede redere, som John Fredriksen, står for stadig mer frakt i norsk skipsfart. Rederiforbundet frykter for ringvirkningene av at rederinæringen forsvinner ut av landet.

Tall fra SSB viser at norske skip frakter stadig mer gods på de syv hav. Men samtidig som det øker, blir konsekvensene av utflagging stadig tydeligere, for det er nemlig norske skip registrert i utlandet som står for mesteparten av økningen.

NA24 - din nye næringslivsavis

Blant norskkontrollerte uteregistrerte skip var det seks prosent flere anløp av utenlandske havner i 2005 sammenlignet med året før, mens anløpt tonnasje hos disse økte med 13 prosent.

Antallet norskkontrollerte skip økte med fire prosent fra 2004. Norskkontrollerte uteregistrerte skip stod for 86 prosent av den økningen. For at et skip skal være norskkontrollert, må den norske eierandelen være minst 50 prosent, uavhengig av hvilket flagg skipet seiler under.

Mer på utenlandsk flagg
- Det har vært en tendens til at en økende andel av tonnasjen har gått på utenlandsk flagg de siste årene, sier sjeføkonom i Rederiforbundet, Herbert Kristoffersen, til NA24.

- Da blir det også slik at de får de største inntektene. Disse tallene er en refleksjon av den utflaggingen som har skjedd, legger han til.

Tall fra Rederiskatteutvalget, som la frem sin melding tidligere i år, viser at samlet tonnasje i millioner dødvekttonn har gått ned med hele 26 prosent fra 2000 til 2006, fra 50 til 37 dødvekttonn.

- Det er mest tankrederiene som har flagget ut, mens det innenfor offshoreservice har vært en oppgang, sier Kristoffersen.

Gunstigere rammmevilkår
Ifølge ham betyr flagg minst i denne sammenhengen. Det som betyr mest er eierskapet. I flere tilfeller har vi sett at det også har blitt flyttet ut de siste årene. Senest når John Fredriksen tok med seg siste rest av Frontlines virksomhet og stakk til sitt hjemland nummer to, Kypros.

- En del av landene som tilbyr gunstige rammevilkår forlanger at mye av virksomheten skal skje med base i det landet, forteller han.

Dermed stikker rederne og tar med seg skip og kontormøbler til land et hav av nautiske mil unna.

Ifølge SSB var det totalt det 863 norskregistrerte skip og 670 norskkontrollerte uteregistrerte skip over 1000 bruttotonn i aktivitet i 2005. Disse gjorde henholdsvis 51.436 og 44.256 anløp med en anløpt bruttotonnasje på 874 og 1051 millioner bruttotonn. Det er altså en tendens til at de uteregistrerte norske skipene tar større last enn de norskregistrerte.

Rederfamilier flagger ut
- Det vil nok fortsette en tendens med utflagging. Store rederfamilier velger å bosette seg i utlandet og da flyttes en del hovedkontor etter. Singapore og London har trukket en del. Spesielt hvis du ser på Singapore, så gjør bare døgnforskjellen at bestilling av en del varer og tjenester blir vanskeligere og kommunikasjon og relasjoner til norske selskaper blir dårligere. Da blir også ringvirkningene atskillig mindre, sier sjeføkonomen.

Det kan gå utover bransjer som er avhengig av norske rederier, så som skipsmeglere og norske verft.

- Man står i fare for å tape inntekter og ringvirkninger. Det gjelder kanskje ikke så mye de etablerte selskapene. Et selskap som Aker Yards klarer seg jo veldig bra. Men en del av de mindre som har vokst opp i skyggen av skipsfarten vil rammes. Der vil nok etterveksten av nye selskaper bli mindre, avslutter Herbert Kristoffersen i Rederiforbundet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere