RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gratis annonse?

Sist oppdatert:
Flere kunder fortviler over annonseselskapet Rubrikk.nos vervestrategi.

«TV 2 hjelper deg» har mottatt flere henvendelser fra kunder som sier at nettstedet Rubrikk.no tilbyr gratis annonseplass dersom produktet de legger ut for salg ikke blir solgt etter fjorten dager. Noen dager senere dumper fakturaen ned i posten.

Misforståelse
Rubrikks kundeservice hevder på sin side at dette må være en misforståelse.

- Annonseplass hos oss er aldri gratis. Vi opererer med en responsgaranti, som betyr at du betaler en engangssum. Deretter kan du forlenge annonsen din hvis du ikke har fått ønsket respons.

Tommy Pedersen er en av kundene som tilbakeviser dette. Han la bilen sin ut for salg på to ulike annonsesider med gratis annonseplass. Like etterpå ble han oppringt av en hyggelig mann fra Rubrikk.no.

- Han tilbød meg annonsen gratis dersom bilen ikke var solgt innen to uker. Solgte jeg imidlertid bilen, ville det koste meg 375 kroner, sier Pedersen til «TV 2 hjelper deg».

Dette synes Pedersen var et godt tilbud, så han takket ja.

- Tilbudet var ikke til å ta feil av. Jeg diskuterte nemlig med selgeren hvordan de kunne sjekke om bilen var solgt eller ikke. Han svarte at det kunne de finne ut av, sier Pedersen til «TV 2 hjelper deg».

Angrerettskjema
Ti dager senere mottok han en faktura i posten på 400 kroner fra Rubrikk.no. Da han kontaktet selskapet selv, sa representanten at de aldri hadde hørt om at det ble lovet ut gratis annonser dersom bilen ikke ble solgt.

- Det fulgte heller ikke med noe angrerettskjema. Jeg trodde jeg hadde krav på det når jeg kjøper en vare solgt over telefon, sier Tommy Pedersen, som selv fant et angrerettskjema på internett som han fylte ut og sendte inn til annonseselskapet.

Terje Kili i Forbrukerrådet er kritisk til annonseselskapets oppsøkende virksomhet.

- Dette er jo feilinformasjon! Og det er annonseselskapet som har bevisbyrden i slike saker, sier Kili.

Han råder kundene til å avvise kravet skriftlig, så får Rubrikk eventuelt ta det videre til Forliksrådet.

- Rubrikk har en dårlig sak her, understreker Kili.

Opplyser ikke om pris
På Rubrikks nettsider opplyses det om responsgarantien, som kundeservice snakket så varmt om. Men på nettsidene står det ingenting om annonsepriser.

- Hvorfor opplyser dere ikke om prisene på nettsidene deres?

- Prisene oppgis ikke før du har logget deg inn og lagt inn annonsen, sier Rubrikks kundeservice.

- Så du må med andre ord legge inn annonsen før du får oppgitt prisen?

- Nei. Du får se prisen før du bekrefter annonsen.

Og hva koster så dette? 448 kroner hvis du legger inn selv. 498 kroner hvis selger gjør det, ifølge Rubrikks kundeservice.

Da vet vi det.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere