RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Det var lange køer da H&M lanserte sin Karl Lagerfeld-kolleksjon fredag. Kjeden satte salgsrekord i løpet av få timer. Dette bildet er fra København.
Det var lange køer da H&M lanserte sin Karl Lagerfeld-kolleksjon fredag. Kjeden satte salgsrekord i løpet av få timer. Dette bildet er fra København. (Foto: Bjarke Ørsted, Scanpix)

Hardere kamp om kleskundene

Mer enn 350 nye klesbutikker har åpnet dørene i år, men nordmenn lar seg likevel ikke friste til å bruke mer penger på klær.

Verken forbruket eller prisene på klær har økt det siste året, men likevel har 352 nye klesbutikker åpnet, melder det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.

– Det er nok mange butikker som sliter med å tjene penger, sier administrerende direktør Lars Carlsson i analyseselskapet CreditInform.

Til tross for den harde konkurransen har ikke varehandelen vært rammet av spesielt mange konkurser sammenlignet med andre bransjer de siste tre årene.

20 nye butikker
Informasjonssjef Karen Onsager i Varner-Gruppen, som eier kleskjeder som Dressmann og Cubus, mener den økte konkurransen er positiv.

– Den fører til at vi skjerper oss. Tekstilbransjen er preget av tøff konkurranse og stadig flere internasjonale aktører etablerer seg i Norge. Men nye konsepter trekker flere folk til kjøpesentre og handlegater, og det synes vi er positivt, sier Onsager.

Varner-Gruppen har alene startet opp 20 nye klesbutikker så langt i år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere