RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Höegh straffet for oljesøl

Sist oppdatert:
Höegh Fleet Services – det norske rederiet Leif Höegs driftsselskap – er ilagt en kjempebot for et bevisst oljeutslipp fra tørrlastskipet « Höegh Minerva» utenfor den amerikanske vestkysten.

Boten er på 3,5 millioner dollar, og ifølge den amerikanske kystvakten U.S. Coast Guard er straffereaksjonen den strengeste til nå for denne type miljøkriminalitet

Rederiet har også godtatt pålegg om å utarbeide og praktisere et meget strengt miljøprogram om bord i sine skip. I dag teller flåten 38 skip – de fleste av dem med anløp amerikanske havner.

Avdekket

De ulovlige oljeutslippene ble avdekket i september i fjor etter at et anonymt medlem av mannskapet tipset amerikanske myndigheter.

En filippinsk annenstyrmann er dømt for miljøkriminalitet i forbindelse med utslippet. Han vil bli straffet med 30 dagers soning og deportasjon fra amerikanske farvann. Rederiet vet foreløpig ikke om flere blir trukket inn i saken.

– Men han vil iallfall aldri få hyre på et Höegh-skip igjen, opplyser informasjonsdirektør Olav Sollie i Leif Höegh & Co til NTB.

- Snedig opplegg

Ifølge den amerikanske kystvakten, som avslørte et snedig opplegg for å omgå de strenge forurensningsbestemmelsene, skal annenstyrmannen ha fått montert en egen rørledning som fører oljeforurenset spillvann forbi skipets renseanlegg.

Blant mannskapet gikk den sinnrike innretningen under navnet "magic pipe".

Ifølge rettsprotokollen fra 25. september i fjor skal filippineren ha pålagt en av sine underordnede å tilpasse "det magiske røret" til eksisterende rensesystem, men han er ikke trukket til ansvar.

– Uforståelig

– Det som er skjedd er helt uforståelig. Ingen har noe å tjene på dette – ikke skipet, ikke rederiet. Det eneste måtte være personene som utførte "inngrepet" – det kan ha gjort jobben deres noe lettere. Men likevel – helt uforståelig, sier Sollie

Han bekrefter overfor NTB at rederiet har lagt seg helt flat etter de alvorlige anklagene fra amerikanske myndigheter. Ikke mindre enn tre påtaledistrikter på USAs vestkyst står bak boten, straffereaksjonene og forliket med rederiet.

Pinlig

– Vi tar fullt ansvar. Vi vil betale boten og følge opp alle pålegg. Vi skal gjøre alt vi kan for at dette ikke skal skje igjen, sier informasjonsdirektøren, som ikke legger skjul på at dette er en pinlig affære for et ellers seriøst norsk rederi.

Det var onsdag denne uken at det norske rederiet inngikk forlik med United States District Court i Tacoma om å godta boten og øvrige krav. Endelig avgjørelse tas i den samme rettsinstansen 29. juni i år.

– Men etter at vi har inngått forlik vil det bare bli en ren formalitet, sier informasjonsdirektør Olav Sollie.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere