RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Klagestorm på Nokia-mobiler

Sist oppdatert:
Sju av ti klager på mobiltelefoner til Forbrukerrådet, er på Nokia-telefoner. Nå tør ikke lenger mobiltelefonselgere å anbefale det populære merket. Se klagestatistikk og hvilke mobiler selgerne anbefaler her.

Nokia har i flere år hatt en suveren markedsposisjon i Norge. Nå kan det se ut som om det finske selskapet har mistet grepet.

En ny undersøkelse fra Forbrukerrådet viser nemlig at Nokia ligger på klagetoppen. Sju av ti klager som blir sendt inn til Forbrukerrådet om mobiltelefoner, dreier seg nemlig om Nokia.

I løpet av de to siste årene har det kommet inn 412 klagesaker til Forbrukerrådet, av disse omhandlet 282 Nokia-mobiler. Det gir en andel på 68 prosent, som er langt høyere enn Nokias markedsandel i dag.

Mobilmerke

Andel klager

Nokia

68 prosent

Sony Ericsson

19 prosent

Siemens

6 prosent

Motorola

4 prosent

Samsung

2 prosent

Andre

1 prosent

Flest klager på 3310
Den Nokia-modellen det har vært mest klager på er Nokia 3310.

Også Sony Ericsson er gjenstand for en stor andel klager i forhold til sin markedsandel. Sony Ericsson står for 19 prosent av klagene til Forbrukerrådet, mens markedsandelen er på 15 prosent.

Undersøkelsen viser at også Motorola taper markedsterreng, mens Siemens, Samsung og Sony Ericsson øker.

Forbrukerrapporten har også gjennomført en ringerunde blant 25 forhandlere anonymt, og ingen anbefaler Nokia.

Nokia størst markedsandel

SI DIN MENING:
Har du mye trøbbel med mobilen?
Ja, ofte feil med den
Ja, og jeg har klaget
Nei, funker bra
Bryr meg ikke

Se resultat
Men mer enn halvparten (52 prosent) anbefalte Siemens-telefoner. Selgere spør seg også om mobiltelefonprodusentene tar seg tid til å utvikle produktet skikkelig før nye modeller slippes på markedet.

Nokia er det merket som kanskje mest har utmerket seg på design og funksjonalitet. Men nettopp dette teknologi-jaget kan gå på bekostning av kvalitet, hevder selgerne.

Nokia har i dag en markedsandel i Norge på rundt 50 prosent. Siemens ligger på rundt 30 prosent, mens Sony Ericsson følger på 15 prosent. Samsung har brorparten av de siste prosentpoengene.

36 prosent anbefaler Siemens
Av de 25 forhandlerne som ble oppringt anonymt fra Forbrukerrapporten, anbefalte 28 prosent Siemens.

16 prosent anbefalte Siemens og Sony Ericsson som like gode, mens 4 prosent holdt en knapp ene og alene på Sony Ericsson.

16 prosent anbefaler Samsung, mens 36 prosent oppgir at de ikke kan gi merke-anbefaling.

- Tar kritikk på alvor
Nokias informasjonssjef Michael Smirnoff sier til TV 2 Nettavisen at selskapet tar all kritikk alvorlig, og at selskapet jobber fortløpende må å forbedre kvaliteten på sine produkter.

- Vår kvalitet er minst like bra som konkurrentenes. Vi selger overlengent flest mobiltelefoner av alle i Norge, og derfor er det også naturlig at det er flest Nokia-telefoner målt i antall inne på service, sier Smirnoff.

Han påpeker også at når mobiler leveres inn til service er det ikke alltid produsenten som er ansvarlig for feilen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere