RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Klassekampen gir ut adresselisten

Sist oppdatert:
Har du mottatt adressert reklame fra et utenlandsk magasin i det siste? Lurer du på hvordan de fikk adressen din? «Klassekampen» kan være svaret.

Salg av adresselister var tidligere en kjærkommen ekstrainntekt for aviser og bokklubber. Reservasjonssystemet mot direkte reklame og sure tilbakemeldinger fra abonnentene har fått avisene til å stoppe denne praksisen, nesten.

Klassekampen skiller seg ut fra resten av avisene, og bruker fortsatt listen i kommersiell virksomhet. Fire ganger i året bytter avisen sine adresselister med TIME og de norske bokklubbene. Klassekampen tjener ikke direkte penger på byttet, men får byttet til seg verdifulle adresselister på potensielle nye abonnenter.

At avisen, som av mange oppfattes som markedskreftenes største kritiker, selv legger til rette for målrettet reklame, finner ikke ledelsen i avisen påfallende.

- Vi selger ikke listen til noen, men noen ganger så bytter vi lister. Vi er selv konstant i beit for nye navn, og vi har ikke råd til å kjøpe noen adresselister, sier daglig leder Marga van der Wal til TV 2 Nettavisen.

- Hva tror du abonnentene deres føler når dere gir ut adressene deres?

- Vi er veldig forsiktig med hvem vi gir navnen til. Abonnentslisten er som en verdifull skatt som vi eier. Vi har ikke noe prinsipielt mot reklame. Hvis vi kunne blitt veldig rike på å selge reklame, så hadde det ikke vært noe galt i det, sier van der Wal.

TV 2 Nettavisen har kontaktet de største landsdekkende abonnementsavisene, og ingen andre enn Klassekampen driver med salg eller bytting av adresselistene sine.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere