RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Knallhard kamp om lavpris-tronen

Sist oppdatert:
Lavpriskjedene kniver om å ha den billigste handlekurven, og Lidl ligger såvidt foran konkurrentene. Se TV 2 Nettavisens matbarometer.

Det er kun noen kroner som skiller Lidl fra de to neste dagligvarekjedene på listen. For mens handlekurven i den tyske lavpriskjeden koster 578 kroner, ligger Rema og Bunnpris like bak med mellom 593 og 594 kroner kurven.

Blant annet er potetgull, pølser og bleier billig hos Lidl.

Dyrest er ikke overraskende Ica Supermarked og Rimi, med henholdsvis 744 og 712 kroner.

Etter omleggingen av Ica-konsernet i Norge, har enkelte av Rimi-butikkene endret navn. De største Rimi-butikkene ble Ica Supermarked, mens andre ble Ica Nær. På denne måten skal antall Rimi-butikker reduseres.

Ifølge en undersøkelse Aftenposten utførte like før jul, førte navneskiftet til at prisnivået ble høyere. De to Ica-butikkene er med andre ord ikke å definere som lavpris, i konkurranse med for eksempel Lidl og Rema.

Det er en rekke av de innkjøpte varene som trekker opp sluttsummen på handlekurven hos Rimi, med godt over hundre kroner i forhold til de billigste konkurrentene. Storfekjøtt, frosne hamburgere og ferske fiskekaker gjør handleturen dyrere.

Dagligdagse varer

I TV 2 Nettavisens handlekurv ligger 31 varer som de aller fleste av oss kjøper på ukentlig basis. Vi har blant annet brød, smør, kjøtt, melk, hermetiske grønnsaker og toalettpapir på innkjøpslisten

For å best kunne sammenlikne prisene, er for eksempel bleier brutt ned til stykkpris. Antall bleier i en pakke varierer som kjent i forhold til de ulike merkene. I tillegg har mange av kjedene bleieavtaler som påvirker prisnivået.

Også andre varer som melk og øl er oppgitt per enhet, selv om mange kjøper flere når de først handler.

Frisk frukt og grønnsaker er ikke med i sammenlikningen, ettersom prisene varierer en hel del fra sted til sted.

Lidl-effekten tatt ut i forkant

Da Lidl gjorde sitt inntog i Norge i oktober i fjor, regnet de aller fleste med at matprisene ville stupe. I ettertid har det imidlertid vist seg at prisveksten har steget noe.

- Veksten i matvareprisene falt fra juli til oktober i fjor. Så mye av priskuttet blant de norske dagligvarekjedene ble tatt ut i forkant, sier seniorøkonom Erlend Lødemel i DnB NOR Markets til TV 2 Nettavisen.

Likevel er prisveksten på matvarer langt lavere nå enn i tidligere år.

I 2002 og 2003 steg nemlig matvareprisene med mellom tre og fire prosent på årsbasis. Da Lidls åpningsdag nærmet seg, sank årsveksten til 0,5 prosent. Ifølge de siste tallene fra Statistisk sentralbyrå er veksten for tiden oppe i 1,75 prosent.

Det er sannsynligvis en kombinasjon av Lidl-effekten og at folk har hatt dårlig råd som har gjort at veksten har lagt seg på et relativt lavt nivå. For selv om renten er rekordlav, har arbeidsledigheten ikke vist særlig tegn til bedring.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere