RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kraftig prisøkning i Hemsedal

Sist oppdatert:
Prisen på sesongkort i Hemsedal har de siste årene økt med dobbelt så mye som ved de andre alpinstedene.

I 2000 overtok svenske SkiStar skisenteret i Hemsedal. Etter dette har prisene gått rett til værs, til skifolkets store sorg.

Hemsedal har nå Norges dyreste sesongkort.

Halvparten så mye

For å kjøpe et heiskort for hele vinteren 2003/2004, må du ut med 4.090 kroner. Året før SkiStar kom inn i bildet kostet det samme kortet hele 1.000 kroner mindre.

Til sammenlikning har sesongkortene på andre populære alpinsteder som Geilo, Trysil og Oppdal steget med omtrent 500 kroner i løpet av den samme tiden. Her ligger dessuten prisen på sesongkort lavere.

Øker på grunn av utbedring

Daglig leder Trond Østby ved Hemsedal Skisenter synes imidlertid ikke prisen på sesongkort har steget uforholdsmessig mye.

- Vi har utbedret, og i løpet av de siste seks årene har vi investert omtrent 200 millioner kroner. Pengene er brukt til både på utvikling av bakkene, forbedring av snøsystemet, samt at vi har jobbet med mer tilpassede bakker for barnefamilier, opplyser Østby til TV 2 Nettavisen.

Mange og lange køer

Det har vært en kraftig økning i antall gjestesenger i Hemsedal de siste årene, og dermed også flere besøkende i skianlegget. Selv om prisene på heiskort har steget, er heiskapasiteten og antall bakker er lik.

Med flere tilreisende og like stor kapasitet som før, sier det seg selv at det blir mange og lange køer.

- En myte

Østby mener køene ikke er verre enn andre steder, og det er en myte at skikjørerne må vente så lenge på heisen i Hemsedal.

- Men vi jobber med å skifte ut tre-seteren nederst i bakken til en åtte-seter, og denne skal være på plass i løpet av neste sommer, sier Østby.

Underskriftskampanje

Videre vektlegger han at økningen i antall gjester kommer av at det er flere som besøker Hemsedal på ukedagene nå enn tidligere. I helgene er det omtrent på samme nivå som før, ifølge Østby.

Skientusiaster har startet en underskriftskampanje for å hindre den kraftige økningen på sesongkort-prisene i Hemsedal, og til nå har nesten 450 stykker skrevet seg på.

Østby sier at de skal lytte på hva skientusiastene har å si, og at de gjerne inviterer til dialog.

Innbringende geskjeft

Hemsedal Skisenter har en markedsandel på 13 prosent i Norge. SkiStar, som også eier Åre, Uendalen og Sälen i Sverige, gjør gode penger på den norske alpinbygda. Hele 53 millioner kroner fikk skisenteret i overskudd i fjor.

SkiStar fikk et overskudd på 139 millioner svenske kroner i 2002, og står som ett av fem svenske selskaper på finansmagasinet Forbes liste over de 200 mest lovende små-selskapene i verden.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere