RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

KrF vil ha rushtidsavgift

Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix
Sist oppdatert:
KrFs Knut Arild Hareide vil ha rushtidsavgift i de største byene.

Oslo (ANB): – Forutsatt at det blir en kraftig satsing på bedre kollektivtilbud, så vil jeg gå inn for at det blir rushtidsavgift i de største byene, sier Knut Arild Hareide til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Han leder KrFs programkomité og flagger nå forslaget om tidsdifferensierte bompengesatser som en løsning på trafikkproblemene i storbyregionene.

– Se til Stockholm
Hareide vil stimulere befolkningstette regioner til å ta i bruk prismekanismer som tar bedre hensyn til miljøkostnadene og bruken av veiene på ulike tider av døgnet.

– Som miljøvernminister besøkte jeg Stockholm, hvor man har positive erfaringer med rushtidsavgift. Skepsisen var stor på forhånd, men ordningen fungerer bra, sier Hareide.

Han ser for seg at det blir dyrt å kjøre inn i norske storbyer i rushtiden, mens det er billig eller gratis på andre tider av døgnet.

Venter seg strid
Men Hareide ser for seg strid om dette spørsmålet på KrFs landsmøte til våren.

– Jeg ser med spenning fram til votering om saken, sier lederen i KrFs programkomité. Han er glad for at sentrale politikere i både Senterpartiet og SV har sagt et klart ja til rushtidsavgift. Samtidig har han merket seg at Frp og Høyre sier nei, mens Ap ennå ikke har tonet flagg.

Hareide åpner for å bruke forsiktig tvang overfor storbyene.

– Jeg er åpen for ulike virkemidler for å få til rushtidsavgift, men i utgangspunktet satser jeg på å belønne byer som går foran i dette spørsmålet, sier Hareide.

Kollektivtilbud
– Men forutsetningen er altså at vi først må gi betydelig mer økonomisk støtte til kollektivtrafikk. Uten en slik helhet vil ikke rushtidsavgift være noe godt virkemiddel, sier Hareide.

Han lover å øke bevilgningene til jernbanen og ønsker tiltak som skal øke bussenes framkommelighet.

KrFs programkomité vil også bidra til at det bygges bybane i de største byene, og partiet går videre inn for å etablere bilfrie soner i byer der det er store problemer med forurenset luft. (ANB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere