RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kron og mynt om 70 mill.

TV 2s innkjøpssjef, John Ranelagh, er en heldig og dyktig mann. Les den fantastiske historien om hvordan han sikret seg suksess-serien «Frustrerte fruer» med kron og mynt.

Med 675.000 seere første dag er «Desperate Housewives», eller «Frustrerte fruer», den største seersuksessen i TV 2s historie.

Starten var betydelig høyere enn tidligere slagere som «24», «Ally McBeal» og «X-Files». Serien var en megasuksess også i USA, og derfor har det vært stor interesse for å få den på sendeskjemaet.

Mannen som sikret serien for TV 2 er John Ranelagh, som også har æren for mange andre vellykkede programinnkjøp.

Kron og mynt
Men denne gangen er historien mer spektakulær enn normalt. Bakgrunnen er nemlig at TVNorge og TV 2 deler en avtale om å kjøpe nye programmer fra Disney. Og da oppstod ganske raskt spørsmålet: Hvem skulle få «Frustrerte fruer» på sitt sendeskjema?

Etter mye frem og tilbake, skar John Ranelagh igjennom.

Han ringte TVNorges programfolk, Nina Lorgen Flemmen og Bente Engebretsen, i Oslo, men de kom ikke til enighet.

- Jeg sa at vi skulle slå kron og mynt der og da, og det gjorde de. Jeg sa kron. Og de sa at jeg hadde vunnet, forteller Ranelagh til TV 2 Nettavisen.

Stor ære
Det er ingen hemmelighet at mange i TV 2-systemet har stor respekt for at TV Norges programfolk var så ærlige og skvære at de innrømmet nederlaget uten at det var andre vitner til stede enn dem selv.

- Det virket for meg å være den fornuftige måten å gjøre det på, selv om det var dramatisk, sier John Ranelagh.

Millionverdier
TV 2s «mynt og kron» er trolig den største gevinsten noensinne på en slik manøver her i landet.

TV-direktør Jarle Thalberg i formidlingsbyrået Carat anslår at det brutto, før rabatter, selges reklame for opp mot 3 millioner kroner før, under og etter hver episode av «Frustrerte fruer».

Han anslår at et normalt nivå for et TV 2-program på denne tiden av døgnet ville være ned mot 2 millioner kroner.

Det skal sendes 24 episoder av serien i år, så totalsummen for året blir dermed rundt 70 millioner kroner for året. Riktignok er dette tallet før rabatter, som kan være betydelige.

- Dette er veldig bra seertall, og veldig gledelig for TV 2, som har slitt med å finne en erstatter etter glansperioden til Ally McBeal på tirsdager. Tirsdag kveld var tidligere et høydepunkt for TV 2, spesielt for kvinner. Her kan det bli en ny vår nå, sier Thalberg.

Salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2 vil ikke kommentere reklametall når det gjelder serien, men han er glad for seeroppslutningen.

- Jeg er veldig glad for at vi har fått det som ser til å bli året «snakkis» i 2005, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere