RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lidl kan gi priskrig på PC og mobiler

Sist oppdatert:
Den tyske superlavpriskjeden Lidl vil ikke bare gjøre livet surt for Rimi, Rema 1000 og Kiwi. Handelsnæringen frykter regelrett prisdumping på PCer og mobiltelefoner.

Lidls inntog i Norge kommer utvilsomt til å skape bølger i dagligvarenæringen, men erfaring fra andre land viser at den tyske kjeden også profilerer seg med andre produkter.

Elektroniske varer som PCer og mobiltelefoner blir gjerne brukt for å skape oppmerksomhet om kjeden når de etablerer seg i nye markeder.

Dumper prisene

- Vi vet at Lidl gjerne brøyter seg inn i markeder ved å kjøre kjempekampanjer på andre produkter enn det en vanligvis finner i dagligvareforretninger, sier sjeføkonom Lars E. Haartveit i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH).

Haartveit viser særlig til erfaringer fra Lidls inntog i Finland.

I forbindelse med en konjunkturpresentasjon i Oslo trakk HSHs sjeføkonom fram Lidl som det største usikkerhetsmomentet for dagligvarebransjen den kommende tiden.

- Uansett hvor stor markedsandel Lidl vil få i Norge, så vil de skape prispress. Ikke bare for dagligvarekjedene, men i alle ledd. Importørene vil måtte skjerpe seg, sier Haartveit.

Venter mindre prisøkninger på mat

Tall Statens Institutt for forbruksforskning (SIFO) la fram tidligere i uken viste at matvareprisene har økt dobbelt så mye som den generelle prisveksten de to siste årene. Dette vil nå stoppe opp, mener HSH.

- Vi venter en svakere prisutvikling på matvarer. Det er delvis forårsaket av Lidls inntog, men samtidig tror vi det ikke vil være mulig å fortsette å skru opp prisene gjennom jordbruksoppgjørene år etter år. Prisforskjellene øker til nabolandene, og det er en utvikling vi ikke kan leve med, sier Haartveit.

HSH venter en vekst i omsetningsverdien i dagligvarehandelen på 5,5 prosent, og spår en tilsvarende vekst neste år.

Drøyer med åpning

Det er uklart når Lidl vil etablere seg i Norge. Tidligere i år var det ventet at kjeden ville åpne sine første butikker allerede i sommer.

Kjeden er nå midt i rekrutteringsprosessen. Trolig vil det drøye over årsskiftet før alt er på plass.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere