RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX)

Ølkrigen bra for de små

Sist oppdatert:
Priskrigen på øl gjør at de store bryggeriene taper markedsandeler. Det er de små som vinner på ølkrigen, og Grans fører an.

En av de store vinnerne er Grans Bryggeri, som leverer «billigøl» til Rema 1000, skriver Dagens Næringsliv. Bryggeriet har økt sin markedsandel fra 3,5 til hele 8,5 prosent.

- Det går utrolig bra. De siste to månedene særlig har vi hatt en eventyrlig vekst. Vi har satset på lave priser i kombinasjon med kvalitet, sier administrerende direktør trygve Christophersen i Grans til avisen.

Har ølkrigen fått deg til å skifte merke?
Ja
Nei
Drikker ikke øl

Se resultat

De har økt produksjonen av sitt hovedøl Premium med 130 prosent siden ifjor. De siste månedene har Grans brygget rundt halvparten av alt øl som selges hos Rema 1000.

Det er likevel langt igjen til å utfordre Norges største ølprodusent, Ringnes. Med en produksjon på godt over halvparten av alt ølet som går ned tørste nordmenns struper, er det ingen tvil om hvem som er kongen på haugen.

Men Ringnes taper på priskrigen, og må innrømme at de har tapt markedsandeler i det siste. Likevel vil de ikke lage sitt eget billigøl for å svare på konkurransen.

- Vi har satt ned prisen på noen av våre produkter for å møte konkurransen, men vi har ingen planer om å lage øl til 8,50, som er den laveste prisen på markedet i dag, sier Stig Sunde, salgs- og markedsdirektør i Ringnes.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere