RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nordmenn bruker mer på helgehandel

Nordmenn er villig til å betale stadig mer kvalitet og service ved dagligvarekjøpet, spesielt i helgene.

Opplevelser fra europeiske hypermarkeder bidrar til våre mer luksuriøse matvaner, skriver Aftenposten.

- Høy kvalitet er blitt stadig viktigere. Flere og flere foretrekker hypermarkedene både på grunn av utvalg og kvalitet. Vi er blitt mer kresne, har lagt listen litt høyere, forklarer seniorkonsulent Tor Jacobsen i analysebyrået ACNielsen til Aftenposten.

ACNielsen har i sin ferske undersøkelse "Norske Dagligvarekjeder" funnet ut at nordmenn bruker stadig mer penger på dagligvarekjøp i helgene, og at de nært beliggende billigkjedene med mindre vareutvalg prioriteres hverdagshandelen utføres.

I helgen har de aller fleste bedre tid, og ønsker å legge mer i både handling og matlaging. Da øker også kravene til kvalitet. Etter beliggenhet er det kvalitet, service og utvalg som er våre viktigste kriterier når vi skal velge dagligvarebutikk.

ACNielsen har undersøkt hvilke butikkjeder nordmenn foretrekker, og kan konkludere med at de tre mest prefererte butikkjedene er Rema 1000, Ultra og Meny. Disse butikkjedene er svært ulike profilmessig.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere