RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norwegian får gigant -Dreamliner

Lasse Sandaker-Nielsen
Lasse Sandaker-Nielsen Foto: Hans Olav Nyborg, hangar.no
Sist oppdatert:
Størrelse er viktig for Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Norwegian har inngått avtale om ytterligere to nye Dreamlinere for leveranse i første kvartal 2016. Flyene er den nye modellen 787-9 Dreamliner, som er noe større enn den Norwegian i dag bruker på sine langdistanseruter.

Norwegian fortsetter å bygge opp langdistanseflåten for videre vekst internasjonalt og har inngått avtale med selskapet MG Aviation Limited om å lease to langdistansefly av typen Boeing 787-9 Dreamliner. Norwegian skal etter planen sette flyene i trafikk i løpet av første kvartal 2016. Norwegian har i dag tre fly av typen 787-8 Dreamliner i flåten og ytterligere fem i bestilling. Dermed kommer selskapet foreløpig opp i en flåte på 10 langdistansefly, hvorav fire leveres i 2014, ett i 2015 og to i 2016.

- For å kunne drive en konkurransedyktig langdistanseoperasjon er vi helt avhengige av enda flere nye, kostnadseffektive fly. Jeg er svært tilfreds med at vi nå har sikret oss våre to første fly av den nye modellen 787-9 Dreamliner. Dette er et fantastisk fly, med høy passasjerkomfort, lang rekkevidde og lavt drivstofforbruk, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Denne større Dreamliner-modellen har plass til flere passasjerer og er enda mer drivstoffeffektiv og miljøvennlig enn 787-8 modellen. Boeing har allerede gjort en rekke testflygninger og flytypen skal etter planen settes i kommersiell trafikk i løpet av 2014.

Selskapet MG Aviation er basert i New York og er et leasingselskap eid av Jordache Enterprises.

- Vi er imponert over Norwegians vekststrategi og vi er stolte av å ha Norwegian på vår kundeliste. Flyet som Norwegian nå tar i bruk i sin langdistanseoperasjon er en «game changer» i markedet, sier styreleder Joe Nakash i Jordache Enterprises.

Fakta om Boeing 787-9 Dreamliner
· Har plass til opp mot 20 prosent flere passasjerer enn 787-8

· 6 meter (20 fot) lengre enn 787-8

· Betydelig økt fraktkapasitet sammenlignet med 787-8

· 8 prosent lavere drivstoffbruk per sete enn dagens utgave, noe som også gir tilsvarende lavere miljøutslipp

· Kan fly lengre enn 787-8 (avhengig av kabinkonfigurasjon)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere