RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norwegian snart større enn SAS

Foto: Mariusz Basiak (Norwegian)
Sist oppdatert:
Kan bli størst allerede neste år.

Norwegian spiser seg stadig innpå SAS, og er nå jevnstore med SAS på de tre store relasjonene i Sør-Norge; Oslo-Bergen/Trondheim/ Stavanger. Det viser Avinors undersøkelse «Reisevaner på fly 2009» som gjennomføres av Transportøkonomisk institutt.

Undersøkelsen tar for seg all ruteflyging i Norge og all flyging mellom Norge og utlandet med unntak av trafikken fra Rygge. Undersøkelsen bygger blant annet på hele 140.000 intervjuer med reisende.

Tallene viser at Norwegian i ferd med å passere SAS på utenlandstrafikken. Norwegians markedsandel har økt fra 20 til 27 prosent de siste par årene, mens SAS har gått fra 34 til 30 prosent.

Under 50 prosent for første gang
Innenlands er SAS fortsatt største operatør med 49 prosent av markedet, mens Norwegian har 35 prosent og Widerøe 14 prosent. Mens SAS opplevde en trafikknedgang på 20 prosent mellom 2007 og 2009, økte Norwegian passasjertallet med 41 prosent. Verdt å merke seg er at SAS for første gang er under 50 prosent inennlands.

Ifølge TØI står lavkostselskaper nå for nesten 40 prosent av flytrafikken mellom Norge og utlandet mot 34 prosent i 2007. Amsterdam har gått forbi Kastrup som den største transferlufthavnen i utlandet.

Prisene synker
Prisene på flybilletter går bare en vei - nedover. Gjennomsnittsprisene fra Norge til utlandet har gått ned 23 prosent siden 2003.

Gjennomsnittsprisen på innlandsbilletter har gått ned med 11 prosent siden 2003, og i perioden fra 2003 er prisnedgangen for gjennomsnittlig forretningsreisende 14 prosent, mens den fritidsreisende betaler 2 prosent mindre i snitt i 2009 enn i 2003. Undersøkelsen avdekker også geografiske forskjeller. Forskjellen i pris innlands mellom reiser i Sør-Norge og mellom Sør- og Nord-Norge er omlag 300 kroner i snitt, men samtidig har prisene gått mest ned mellom Sør- og Nord-Norge; 21 mot 11 prosent.

Sterk utlandsvekst
I utlandsmarkedet har veksten i rutetrafikken vært 8,8 prosent årlig fra 2003. Veksten til Europa har vært på 9 prosent og for interkontinental trafikk er tallet 7,5 prosent. Det er opprettet flere interkontinentale ruter fra OSL, og det er 18 prosent som reiser direkte fra Norge til Nord-Amerika og 13 prosent til Asia.

Torp og Rygge har vokst seg større
I 2007 hadde OSL 72 prosent av utenlandspassasjerene fra Norge, mens andelen i 2009 var 67 prosent. OSL opplever økt konkurranse fra Sandefjord og Moss (sistnevnte inngår for øvrig ikke i undersøkelsen mht utlandsreiser). I tillegg har en økning i antallet utlandsruter fra de andre viktigste lufthavnene i Norge, medført at noe færre passasjerer reiser via OSL.

Flyr mindre i jobb – mer i fritid
Trenden er at vi flyr stadig mer i fritiden og mindre i jobb. Finanskrisen bidro til en nedgang i flytrafikken i 2009 på 5,4 prosent for utenlandstrafikken og 2,0 prosent for innenlandstrafikken i forhold til 2008.

Nedgangen i flytrafikken i 2009 kom etter flere år med sterk vekst, ikke minst i trafikken mellom Norge og utlandet. Det ble i 2009 foretatt 12,6 millioner enkeltreiser med fly innenlands og 14,7 millioner enkeltreiser mellom Norge og utlandet. Dette er på nivå med trafikken i 2007, da forrige reisevaneundersøkelse ble gjennomført.

Trafikken har imidlertid endret seg de siste par årene med fortsatt vekst i fritidsmarkedet og nedgang i forretningsmarkedet. Andelen fritidsreiser er nå 48 prosent innenriks (44 prosent i 2007) og 65 prosent for utenlandstrafikken (59 prosent i 2007).

Om undersøkelsen «Reisevaner på fly 2009»
Rapporten beskriver opplegg, gjennomføring og hovedresultater fra reisevaneundersøkelsen på fly 2009. Undersøkelsen omfatter all ruteflyging i Norge og all flyging mellom Norge og utlandet, med unntak av trafikken fra Rygge. Det ble foretatt 55 000 intervjuer på innland og 85 000 intervjuer på flyginger mellom Norge og utlandet. I 2009 ble det til sammen gjennomført 12,6 millioner reiser med fly innenlands, og av disse hadde 52 prosent tilknytning til arbeidet. For utenlandsreisene med rutefly, i alt 12,5 millioner, var andelen arbeidsbetingede reiser 35 prosent. I tillegg kommer cirka to millioner charterreiser til utlandet. Kilde: TØI

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere