RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NSB-system skjønte ikke norsk

Sist oppdatert:
NSBs talesystem for billettbestilling ble en flopp. Nå viser det seg at systemet ikke skjønte norsk.

- Velkommen til NSB, vennligst oppgi ditt reisemål.

- Trondhjem.

- Du ønsker å reise til... Geilo. Svar ja for å bekrefte, nei for ny bestilling.

- NEI!

- Din bestilling er bekreftet. Billett til Geilo er bestilt.

Får seks millioner i erstatning
Noen andre som husker NSBs forsøk på talestyrt billettbestilling? Tilbudet forsvant etter kun kort tid, nå vet vi hvorfor.

Talegjenkjenningssystemet NSB kjøpte av Steria forstod nemlig ikke norsk. Nå får de seks millioner i erstatning.

NSB hadde store forhåpninger til talegjenkjenningstjenesten, som angivelig kunne spare dem for bemannet servicetelefon. Systemet skulle kjenne igjen stasjonsnavn, priser og tidspunkter.

Vanskelige dialekter
Problemet var bare at det ikke klarte å forstå hva kundene - som kanskje snakket både bergensdialekt, trøndersk, sunnmøring og nordnorsk - sa for noe.

Resultatet ble mange frustrerte kunder, og telefonrush for å bestille manuelt.

I følge Aftenposten var det opprinnelige kravet fra NSB på 15 millioner kroner. Retten godtok imidlertid ikke regnestykket, og fant heller ikke at Steria hadde handlet grovt uaktsomt.

Selskapet slapp dermed med seks millioner til NSB, som måtte dekke sine saksomkostninger selv.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere