RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ny folkeaksjon for IKEA til Nord-Norge

Sist oppdatert:
Ivrige IKEA-kunder har startet en ny underskriftskampanje for å få IKEA til Nord-Norge. Her kan du gi din underskrift.

Høsten 2003 førte en lignende kampanje til at IKEA satt opp egne fly med handlegale nordlendinger til varehuset i Trondheim.

Initiativet til den nye underskriftskampanjen er tatt av Kim Ottar André Hauglid som bor i Sørreisa i Troms. Han begrunner kampanjen med at det ikke har vært noen utvikling siden høsten 2003. Når det gjelder hans kjærlighet for IKEA skriver han følgende på hjemmesiden for aksjonen:

- Man kan vel ikke unngå å la seg fascinere av de stilfulle og praktiske møblene og løsningene som de har. Og har du først satt foten innenfor varehusets dører, tar det flere timer før du kommer deg ut igjen! Inne der finner du nemlig egne leiligheter som er fullt møblert, og det virker som om du er på besøk hos noen. Melka står til og med i kjøleskapet.

Hauglid har regnet ut hvor IKEA kan få størst kundegrunnlag i landsdelen. Han har kommet fram til at IKEA med en plassering i Tromsø vil ha en kundemasse på 227.000 kunder innenfor fire timer, men det er i dag ikke nok for møbelgiganten.

IKEA krever at det skal bo minst 300.000 personer innenfor en radius på to timer. I Tromsø er det kun 157.000 personer som vil bo innenfor en radius på to timer.

IKEA-entusiasten fra Sørreisa mener det er riktig å senke kravene hvis man skal etablere seg i Nord-Norge, og viser til at dette er gjort i Trondheim. Der er kravet senket til tre timer.

Hauglid har også gjort beregninger som viser grunnlaget for etablering i Fauske, Narvik og Bardu. En radius på fire timer vil ifølge Hauglid gi en grunnlag på 195.000 personer for Fauske, 195.000 personer for Narvik og 172.000 for Bardu.

Kamanjen startet torsdag, og fredag morgen hadde kun fem personer skrevet under på kampanjen. Hvis du ønsker at IKEA etablerer seg i Nord-Norge kan du selv ta del i kampanjen her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere