RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ny SMS-svindel

Sist oppdatert:
Svindlerne går stadig nye veier for å karre til seg penger fra godtroende forbrukere.

I Asia har Lotteri-svindel per SMS blitt stadig mer vanlig. Lotterisvindelen er ekstremt lettvint. Per tekstmelding får du beskjed om at du har vunnet en god del penger.

Må betale for å få "premien"
Men for at du skal få disse pengene, trenger du bare å sende en liten slump med penger. Dette skal angivelig betale for administrasjonsutgifter eller skatter. Disse ”småbeløpene” varierer fra rundt 2.000 kroner til 20.000 kroner

I Norge er det velkjent at slike svindlere ofte kontakter godtroende mennesker per e-post eller telefon. Men å sende tekstmeldinger er billigere, og dessuten kan da svindlerne rette fokus mot et mer sårbart marked: nemlig unge mennesker som er flittige brukere av mobiltelefoner.

Pågående svindel i Taiwan
I Taiwan rapporterer myndighetene om en pågående svindel, hvor mobiltelefonbrukere mottar tekstmeldinger fra noen som kaller seg GMA Foundation of Phillippines. Per tekstmelding får de beskjed om at de har vunnet to millioner dollar i en elektronisk loddtrekning.

Offeret får deretter instruksjoner om å ringe et telefonnummer. Hvis de gjør dette, får de beskjed om å overføre 2.000 dollar til en spesialkonto som skal dekke en administrasjonskostnader. Ofrene som har gått på denne svindelen har fortalt myndighetene at de får beskjed om ikke å fortelle noen om denne transaksjonen.

De taiwanske myndighetene mener det ikke er overraskende at denne svindelen nå har gjort seg gjeldende, siden mobiltelefoner er langt mer vanlig enn fasttelefon. Mye tyder på at dette kan utvikle seg også i Europa.

Belastet for 18.500 dollar
Allerede i desember bet en kinesisk mobilbruker på en liknende svindel. Beijing-innbyggeren WAng ble trukket for 18.500 dollar etter at han ble lurt per tekstmelding. Ifølge ChinaDaily fikk Wang beskjed om at han hadde brukt kredittkortet sitt for mer enn 2.200 dollar, og ble anbefalt å ringe nummeret oppgitt i tekstmeldingen.

Wang hadde ikke brukt kortet sitt overhodet, og ringte nummeret som ble oppgitt i tekstmeldingen. Nummeret var angivelig til banken, og han fikk deretter beskjed om å oppgi kredittkortinformasjonen sin over telefon.

Etter siste telefon, oppdaget han at kredittkortet var belastet maksimalt, og at noen hadde trukket han for 18.500 dollar.

I Kina har den nasjonale banknettverket China Unionpay mottatt flere tusen henvendelser fra bekymrede kredittkortbrukere som har mottatt liknende tekstmeldinger.

LES FLERE FORBRUKERSAKER PÅ WWW.TV2HJELPERDEG.NO

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere