RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Opptur for Kanal 24

Sist oppdatert:
Selv om radiotallene for april viser at P4 fortsatt er større enn konkurrenten Kanal 24, har den ferske radiokanalen tatt markedsandeler. Bare ikke så mye som TV 2 oppgir i sitt regnskap.

Kanal 24s daglige lytteroppslutning økt fra syv til åtte prosent fra mars til april, viser ferske tall fra TNS Gallup.

De ferske målingene betyr 321 000 lyttere, en oppgang på 40.125 lyttere.

Dette er et steg i riktig retning for den krisetruede radiokanalen, som slett ikke har gått så bra som planlagt etter oppstarten.

I TV 2s kvartalsrapport for første kvartal i år, opplyser selskapet at Kanal 24 har en markedsandel på ni prosent med helgelytterne. Men markedsandelen er ikke så høy som eier TV 2 skal ha det til. Ifølge de offisielle tallene er markedsandelen på seks prosent inkludert helgetallene.

Men selv om ikke TV 2s optimistiske anslag stemmer, tar Kanal 24 innpå hovedkonkurrent P4. P4 hadde en daglig oppslutning på 24 prosent i første kvartal, og ligger på 23 prosent i april.

- Etter en fantastisk start på det nye året ser det ut til at radiomarkedet har normalisert seg, sier radiosjef Kalle Lisberg i P4 i en melding.

Kanal 24 og P4 kan imidlertid krige så mye de vil, for det er likevel NRK P1 som går seirende ut. Med en lytteroppslutning på 46 prosent alle ukedager, er det mye å ta igjen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere