RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

OVDS-toppene kan forsvinne

Når bedriftsforsamlingen i OVDS møtes kommende torsdag, kan det bety begynnelsen på slutten både for administrerende direktør og det sittende styret.

- Jeg vil ikke fortelle det private selskapets eiere hva som skal til for å gjenvinne tilliten Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab (OVDS) har mistet, sier vegdirektør Olav Søfteland til NTB.

Samtidig viser vegdirektøren til avsnittene i Salten tingretts dom om hvordan både styret og ledelsen i 2002 motarbeidet kontrollen veimyndighetene hadde iverksatt.

- Jeg synes dommen er mer oppsiktsvekkende i sin omtale av dagens ledelse enn den er i selve domsslutningen mot de tiltalte, sier Søfteland.

Han mener det bør være siste utvei at staten tar fra selskapet retten til å drive ferjesambandet på riksveiene.

redag ble fem nåværende og tidligere sjefer i OVDS dømt til ubetingede fengselsstraffer for grovt bedrageri av offentlige midler. Selskapet må betale 6 millioner kroner i bot og 65 millioner kroner i erstatning.

Foretaksstraffen viktigst
- Dommen mot de fem tiltalte er en sak mellom dem og rettsvesenet. For veimyndighetene er det foretaksstraffen som er den viktigste, sier Søfteland.

- Den viser at det ikke bare er de fem dømte som kan klandres, men den videre fordeling av skyld og ansvar må selskapets eiere selv finne ut av, sier vegdirektøren.

Han karakteriserer saken som dypt alvorlig og viser til at avtalen mellom veimyndighetene og selskapet har en paragraf som slår fast at ved aktivt mislighold kan staten overta de ferjene som går i riksveisambandet.

Elleve ruter
OVDS fraktet i fjor nærmere 1,5 millioner passasjerer og hadde en omsetning på riksveiferjene som utgjør om lag en tredel av den samlede virksomheten. Rundt 450 millioner kroner er inntekter fra transport av biler, personer og gods med ferjene og hurtigbåtene.

I tillegg har OVDS seks konsesjoner for drift av hurtigruter, men de vil under ingen omstendighet bli direkte berørt dersom myndighetene må gjøre noe drastisk, bekrefter Søfteland.

Ferjene som trafikkerer riksveistrekningene er for alle praktiske formål statens i den forstand at staten både har finansiert dem og avtalt prisen som skal betales dersom staten av en eller annen grunn må overta driften.

Mange interesserte
Administrerende direktør Tor Lægreid i Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS) sier til NTB at det er flere selskaper som har kapasitet til å overta dersom OVDS skulle miste retten til å drive ferjene i riksveisambandet.

Han viser blant annet til Norges største ferjerederi, Møre og Romsdal Fylkesbåtar (MRF), men bekrefter også at selskapet han selv leder vil kunne påta seg en slik jobb.

(©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere